Kolumn

Ehsan Fadakar

Svårt att tro på Facebook - som alltid är sist att ta ansvar

KOLUMNISTER

Bara minuter efter Aftonbladets första rapporter  om terrorattentatet på Drottninggatan fattades beslutet att ta bort alla annonser på sajten.

Skälen var tre:

Att säkra att Sveriges största nyhetskälla kunde klara anstormningen av en orolig publik som sökte information.

Omsorg av offer och anhöriga.

Att tillvarata annonsörernas intressen som inte vill synas i det tragiska sammanhanget.

Aftonbladet agerade snabbt och ansvarsfullt.

Tyvärr kan man inte säga detsamma om Facebook - världens största plattform för nyheter. Kort efter attentatet började foton på offren spridas. Snart började bilderna publiceras i propagandasyften med insinuanta texter.

Trots att många användare anmälde bilderna låg de kvar. Det tog Facebook närmare 72 timmar för att helt radera bilderna från sina system - trots att de använder sig av världens kanske mest avancerade system för bildigenkänning.

Om Aftonbladet hade agerat lika ansvarslöst skulle det återigen leda till en stor debatt om medierna, om att “klicken är viktigast” och alla de andra missuppfattningarna som ofta uppstår så fort en utgivare gör något som kan uppfattas som felaktigt.

Det är inte första eller sista gången Facebook kommer att hamna i en situation där deras plattform används för extremism och brottslig verksamhet.

Aftonbladet och Svenska Dagbladet kunde i början av året avslöja att pedofiler driver nätverk i hemliga och stängda grupper på Facebook och att plattformens algoritmer knyter ihop dig som användare med sidor som visar barnpornografi. För några år sen avslöjade Aftonbladet hur IS rekryterar svenskar på Facebook Messenger. I januari i år greps fyra personer efter att de torterat en man och sänt hela händelsen live på Facebook. Filmen låg kvar på Facebook och delades 1000-tals gånger innan Facebook agerade. Samma månad livesände en 12-årig flicka sitt eget självmord. Klippet låg kvar i två veckor innan Facebook agerade.

I måndags hände det igen. Steve Stephens, en 37-årig man från Cleveland, livesände när han mördade en 74-årig man genom att skjuta honom i huvudet. Några minuter tidigare hade Stephens i ett annat klipp berättat  vad han tänkte göra. Tio minuter efter mordet sände han igen där han erkände sitt brott.

Klippet på mordet blev viralt och trots att många anmälde och vädjade i kommentarerna att radera klippet agerade Facebook över tre timmar senare. I går begick Stephens självmord efter att polisen omringat hans bil.

Grundaren och majoritetsägaren Mark Zuckerberg uttalade sig i går om “The Facebook killer” , som Stephens döpts till, på bolagets årliga konferens i San Diego. Han sa att Facebook tänker göra allt de kan för att motverka den här typen av tragedier. Tyvärr är det svårt att tro på vad han säger då det är samma fras som Zuckerberg och hans toppchefer använts sig av i flera år nu. Trots alla dessa händelser så är Facebook alltid sist på bollen eller agerar enligt interna regler som få förstår.

Facebook försöker ducka kritiken genom att hävda att deras plattform växer så snabbt att de har svårt att hinna med. Det stämmer, men är också ett ansvarslöst svar. Att extremism föder extremism är de flesta överens om och ett livesänt mord kan inspirera andra att följa efter. Om de inte agerar snart finns risken att Facebook hamnar i samma fack som Youtube där annonsörerna under den senaste månaden flytt plattformen då deras marknadsföringskampanjer finansierat allt från IS progapandavideos till KKK och andra extremister.

Användarna verkar inte bry sig alltför mycket om Facebooks ansvar, men annonsörer gör det allt mer. I slutändan är det pengar som styr och annonsörer kan få Facebook att agera på riktigt och tillsätta resurser som krävs för att stoppa spridningen av mord, tortyr och barnporr.

Lika lite som annonsörer vill synas sida vid sida med en stor tragedi på Aftonbladet så vill de sälja produkter under en bild på ett av offren på Drottninggatan på Facebook.