Sänkt hastighet på gång i svenska tätorter

MOTOR

Svenska tätorter kan få sänkt hastighet i framtiden. I Stockholm har man redan börjat att skylta om. Och trafikborgarrådet efterlyser dessutom hastighetskameror i staden.

– Vi vet att de är effektiva, säger Daniel Helldén (MP).

1 av 2 | Foto: Johnér

Frågan om sänkt hastighet i svenska tätorter utreds just nu av myndigheten Trafikanalys, som ska lämna sitt förslag till regeringen. Men många kommuner vill inte vänta, rapporterar Ekot.

En sådan är Stockholm, som redan delvis sänkt hastigheten i tre stadsdelar – på Kungsholmen, i Spånga och i Hägersten. På några års sikt ska 50 försvinna helt som bashastighet.

”Mindre buller och utsläpp”

– Trafiksäkerheten är huvudskälet. Hastigheten är avgörande för vilka skador som drabbar oskyddade trafikanter vid en krock. Men sänkt hastighet ger också mindre buller och utsläpp, vilket är en win-winsituation för alla, säger trafikborgarrådet i Stockholm, Daniel Helldén (MP).

Majoriteten av gatorna ska omskyltas till 30, medan hastigheten sänks till 40 på vissa huvudgator. På trafikleder där hastigheten idag är 70 blir det istället 60.

Kommer folk att respektera de sänkta hastigheterna?

– Än så länge gör inte bilisterna det, oavsett om det är 50, 40 eller 30. Vi har beräknat att vi behöver lägga ungefär 750 miljoner kronor på trafiksäkerhetshöjande åtgärder som hindrar bilar att köra för fort, säger Daniel Helldén.

Kameror och kommunala trafikövervakare

Han vill även införa kommunala trafikövervakare som kan ta över de uppgifterna från polisen. Dessutom för man diskussioner med Trafikverket om att få sätta upp hastighetskameror på kommunala vägar.

– Idag får man inte ha det i städerna, men vi försöker få Trafikverket att släppa på det. Vi vet att de är effektiva, och betydligt mer ekonomiskt fördelaktiga mot att bygga om gatumiljön, säger Daniel Helldén.

Sveriges nya infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vill få ner de högsta tillåtna hastigheterna i tätorter. Och det är bråttom.

– Jag tycker att det skyndar, för ska vi nå nollvisionen måste vi göra en ordentlig nystart. Då krävs det insatser både när det gäller hastigheten men också när det gäller alkoholpåverkan i trafiken och naturligtvis öka skyddet för oskyddade trafikanter, så det är bråttom, säger han till Ekot.