Volvocabben som aldrig kommer att säljas

Vi provkör Volvo Amazon Cabriolet

Foto: Andreas Libell
MOTOR

Volvo Amazon Cabriolet.

Bilen som Volvo aldrig byggde. Men den finns – bland annat i Belgien.

Vi kör karosserimakaren Jacques Coune fantastiska skapelse.

För att göra det klart på en gång finns det förstås fler Volvo Amazon Cabriolet i världen, inte minst i Sverige. Men det är hemmabyggen, den enda bilen som egentligen räknas är tillverkad av den belgiske karosserimakaraen Jacques Coune, född 1923 men tyvärr avliden 2012.

Jacques Coune började arbeta i pappans företag, Central Pièces Auto, i Bryssel innan han i slutet av 50-talet öppnade eget (Carosserie Jacques Coune)  på Avenue de la Couronne, i samma stad.

Han blev representant för företagen Iso och Abarth men hans stora passion var att bygga sina egna tolkningar på andra bilar, som Volvo Amazon Cabriolet. En annan bil som blev mycket uppmärksammad, 56 stycken tillverkades mellan 1963 och 1968, var en MGB Berlinette. Denna coupé kom alltså flera år före MGB själva presenterade sin version.

1962 fick Jacques Coune en leverans på fyra nya Volvo Amazon 122 S. Volvo visste om hans planer på att bygga om dem till cabriolet men hade inget emot det. Coune fick dock köpa bilarna som vilken vanlig kund som helst.

Foto: Andreas Libell

I januari 1963 visades det första exemplaret upp på Autosalon i Bryssel och Jacques Coune hade planer på en tillverkning av fem bilar i månaden.

Det blev nu bara fyra bilar, möjligen fem. Jacques Coune kom aldrig ihåg själv. Det blev däremot en tvåsitsig roadster, men den vet man förstördes i en krasch.

Just det faktum att så få exemplar byggdes har bidragit till att ge Counes Amazon Cabriolet kultstatus.

I dag finns två kända exemplar kvar. Den som vi provkör här och ett exemplar som ska renoveras. Den står i Hamburg och ägs av Peter Ahrens som numera bor i Bjuv i södra Sverige, inte långt från racerbanan Ring Knutstorp.

De två andra exemplaren är borta. En av dem sägs ha brunnit upp och att vissa delar av den använts till ett replikabygge.

Byggdes av italienare

Jacques Counes bilar byggdes till största delen av italienska specialister som kommit till Belgien för att det var dåliga tider i Italien. Samtliga de Amazon Cabriolet som byggdes var handgjorda och det var olika människor involverade hela tiden. Allt blev med andra ord inte identiskt eller för den delen speciellt bra utfört.

– Bilarna var egentligen inte alls bra byggda, men de var heller inte avsedda för att leva ett långt liv. De såldes till rika personer som Jacques Coune visste bara skulle nyttja dem en kort tid, säger Stoffel Mulier som är ägare till detta exemplar och förmodligen världens bäste kännare av Jacques Counes Amazon Cabriolet.

När han var 18 år gammal fick han syn på bilen första gången och blev omedelbart förälskad i den. 

Men bilen var inte till salu och ägaren aldrig namngiven.

Stoffel Mulier hade väl mer eller mindre gett upp hoppet om bilen då han en dag skulle handla reservdelar till en Volvo P1800 som han också renoverat.

Av en ren händelse kom samtalet in på Volvo Amazon Cabriolet och då uppenbarade det sig att den aktuella bilen faktiskt stod i en lada bakom affären och var till salu!

Det tog inte många timmar för Stoffel Mulier att bestämma sig även om bilen nu var i riktigt dåligt skick och behövde totalrenoveras.

Det visade sig vid efterforskning att detta exemplar byggts åt en 18-årig dotter till en Volvohandlare och hon skötte den väl inte helt exemplariskt. Bland annat fick Stoffel Mulier, som träffat förste ägarinnan, veta att bilen med tolv personer som passagerare rullat i ett karnevalståg. Många av passagerarna satt på cabrioletställningen vilket förklarade att den var så krokig och sned.

Foto: Andreas Libell

Nära förstöras

Stoffel Mulier fick också veta att bilen varit nära att förstöras när det slog eld i motorrummet efter en förgasarbrand. Brasan släckes dock och man kan samtidigt säga att detta räddade bilen från ytterligare förstörning.Ägarinnan blev nämligen rädd och ville aldrig mer köra bilen.

Officiellt skulle det ta 450 timmar att konvertera Amazonen till cabriolet. Det tog enligt Stoffel Mulier det dubbla. Förstärkningsarbetet var den lilla biten, den var minimal då Amazon ansågs vara så stark i grunden. Men dörrarna kapades i nederkant och rundades av i ytterkant. Coune gick med en krita och ritade hur det skulle se ut, så en dörr behövde nödvändigtvis inte passa i en annan kaross än den var tillverkad för.

Allt glas längs sidorna tillverkades nytt i Counes lilla bilfabrik, såväl sidorutor fram och bak samt ventilationsfönster. Cabrioletställningen var egentillverkad, liksom själva tygtaket. Även lackeringen gjordes in-house, liksom omklädningen av stolar och baksäte.

Foto: Andreas Libell

En speciell detalj på just denna bil är bakljusen som vinklats inåt i överkant. Ett tidsödande arbete och på den andra existerande är de rakt monterade, som på en vanlig Amazon.

– Hela bilen demonterades och det som behövde renoverades, säger Stoffel Mulier. Och det var det mesta. 

– När jag ändå höll på såg jag över motorn också.

När jag slutligen får sätta mig bakom ratten och göra en provtur är det som att förflyttas till en fabriksny Volvo Amazon från 60-talet, och det kan man ju nästan säga att det är.

Motorn spinner tyst, växellådslägena är lika långa, men exakta, som de en gång var och bilen gungar tungt över bakaxeln. Ändå är inte Amazon Cabriolet mycket tyngre än en vanlig 122 S, det handlar om 50 kilo.

Jag sitter djupt i sittbrunnen och störs inte det minsta av vindturbulens. Det här är en riktig glidarbil helt enkelt. 80-90 km/h är en lämplig marschfart.

Skillnaden mellan att köra Amazon och Amazon Cabriolet är tämligen minimal. Den stora skillnaden är att cabben var 50 procent dyrare än en vanlig Amazon.

Den här är över huvud taget inte till salu.

Inte för någon summa.