Volvo slutar utveckla nya dieselmotorer

1 av 2 | Foto: Volvo Cars
Volvos XC60-diesel är bland de populäraste efter S90.
MOTOR

Dieselmotorn har varit biljättens storsäljare.

Nu drar Volvo in på utvecklingen.

– Utifrån dagens perspektiv kommer vi inte att utveckla någon ny generation dieselmotorer, säger bolagets vd Håkan Samuelsson till tyska medier.

Dieselbilarna är fortfarande superhett i Sverige och Volvos storsäljare. I fjol var 85 procent av Volvobilarna dieslar.

Men dieselhuvudvärken verkar nu även ha nått Volvo.

Som drar i handbromsen när det kommer till dieselmotorn.

”Man måste välja spår”

Volvochefen sa redan förra sommaren att han inte trodde att det gick att komma lägre i koldioxidutsläpp med dieselmotorerna. Istället menade han att Volvo likt många andra bilbolag måste ställa om till det elektriska spåret.

– Att ytterligare få ner koldioxidutsläpp med dieselmotorn är i princip en illusion, speciellt om man måste uppfylla kväveoxidkrav. Ska vi gå vidare under 95 gram koldioxid per kilometer (EU:s krav 2020, red:s anm), då måste man ha ny teknologi. Det tror jag är något som branschen kommer att förstå. I alla fall har vi gjort det och då måste man välja spår – med fler elektrifierade bilar, sa Håkan Samuelsson till Svd Näringsliv.

Nu tar han det här ett steg längre. Volvo Cars tänker sluta utveckla dieselmotorn. Kostnaderna för att rena kväveoxid är för höga.

– Utifrån dagens perspektiv kommer vi inte att utveckla någon ny generation dieselmotorer, säger han till tyska tidningen Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Tyskland som ligger i allra högsta grad i dieselland.

Fortsatt tro på dieseln

Enligt Samuelsson ska dock Volvo Cars fortsätta ta sitt ansvar för de befintliga dieselmotorerna som körs på bland annat svenska vägar. Allt för att de ska klara framtida utsläppsregler.

I en skriftlig kommentar till Dagens Industri skriver han:

”Det står klart för mig att Volvo behöver diesel för att möta sina utsläppsmål och därför är jag övertygad om att dieseln kommer att spela en avgörande roll de kommande åren.”

Han vill dock inte kommentera varken till DI eller den tyska tidningen hur länge utvecklingen av de befintliga motorerna ska pågå.

Flera av Europas storstäder har sedan tidigare flaggat för att de tänker införa dieselförbud senast 2025.

FAKTA

Så säljs dieselmodellerna i Sverige 2017/2016

Siffran visar den procentuell andel av dieselförsäljningen av nyregisterade bilar januari-april


VOLVO S/V90           11.14/

VOLVO XC60            10.86/5.36

VOLVO S/V60           6.78/6.24

VW TIGUAN             4.43/1.89

VW PASSAT             3.93/5.38

BMW 5-SERIE           3.85/2.39

VOLVO V40N            3.4/4.23

AUDI A6               2.79/2.94

MERCEDES E-KLASS      2.53/1.94

AUDI A4               2.41/2.52

FIAT DUCATO           2.35/2.06

KIA CEE'D             2.28/3.1

BMW 3-SERIE           1.65/2.02

VW GOLF               1.56/2.45

SKODA OCTAVIA         1.53/1.63

MERCEDES C-KLASS      1.46/1.37

KIA SPORTAGE          1.42/2.28

SKODA SUPERB          1.37/1.3

NISSAN QASHQAI        1.21/1.28

VOLVO XC90N           1.2/1.48

MERCEDES GLC          1.1/0.74

PEUGEOT 308           1.02/0.84

BMW X3                0.98/0.79

BMW 1-SERIE           0.98/0.71

PEUGEOT 3008          0.94/0.21

FORD KUGA             0.89/0.53

FORD MONDEO           0.7/0.95

VW SHARAN             0.69/0.65

DACIA DUSTER          0.65/0.83

AUDI Q5               0.64/0.73

MITSUBISHI ASX        0.63/0.4

KIA SORENTO           0.61/0.58

NISSAN X-TRAIL        0.6/0.32

BMW X1                0.55/1.15

KIA OPTIMA            0.54/0.19

RENAULT MEGANE        0.53/0.21

SUBARU OUTBACK        0.52/0.58

VW CADDY              0.49/0.57

CITROEN C4 PICASSO    0.48/0.34

AUDI Q3               0.48/0.5

MERCEDES CLA          0.47/0.67

AUDI A3               0.45/0.78

KIA CARENS            0.45/0.43

RENAULT KADJAR        0.41/0.95

MERCEDES A-KLASS      0.41/0.34

Källa: Bil Sweden