Nu kan fler ladda sin elbil hemma

Fler kommer att kunna ladda bilen vid bostaden.
Foto: Fredrik Sandberg TT
Fler kommer att kunna ladda bilen vid bostaden.
MOTOR

Många som äger en elbil vill ladda den nära bostaden.

I år kommer fler nya laddningsplatser att hittas vid bostadsrätter och hyreshus, jämfört med på offentliga platser, enligt Naturvårdsverket.

Trots att elbilar både gått ned i pris och fått en längre räckvidd har många svenskar dragit sig för att köpa en. De vet helt enkelt för lite om var bilarna ska laddas, enligt Emma Borggrén-Franck, projektledare för energi- och klimatrådgivningen i Stockholms kommun.

– Men nu verkar det som att trenden börja vända, säger hon.

Tillsammans med andra kommuner i länet driver Stockholm sajten fixaladdplats.se, som ger information om vad det innebär att ha en laddningsplats nära hushållet och hur man kan ansöka om en sådan till sitt bostadsrättshus eller sitt hyreshus.

Ökat kraftigt

På bara ett år har antalet hushåll som anmält intresse för att kunna ladda vid hemmet ökat markant, berättar Emma Borggrén-Franck.

– Det kan bero på att det finns fler teknikintresserade som vill ha en elbil. Andra ser också att en ansluten laddningsplats kan höja värdet på bostadsrätterna. Eller så kan det helt enkelt vara att man vill göra en insats för miljön, säger hon.

Initiativet att bygga ut hemnära laddningsplatser begränsar sig inte bara till Stockholms län, utan är en del av ett större statligt projekt, Klimatklivet, som drivs av Naturvårdsverket.

Klimatklivet har bland annat fått uppdraget att delfinansiera utbyggnaden av laddningsplatser runtom i landet.

Projektledare Nanna Wikholm har sedan starten 2015 sett tydliga förändringar i var stödpengarna går för att bygga laddningsplatser.

”Nu är det hemmaladdning som gäller”

Om 2015 var ett år för publika laddningsplatser, tillgängliga för allmänheten, blev 2016 året för så kallade icke-publika laddningsplatser.

– Vi ser ett skifte i intresset för laddningsplatser hemma gentemot offentliga platser. Nu är det mer hemmaladdning som gäller, säger Wikholm.

Hon tror att Klimatklivet kan lindra svenskarnas oro för en tom "tank" i elbilar.

– Med laddplatser nära hemmet kan man åtminstone börja med en full "tank".

FAKTA

Fler beviljas laddning nära hemmet

Under 2015 beviljades 1 863 ärenden för publik laddning, 73 procent av alla ärenden.
Under 2016 gick antalet ärenden för icke-publik laddning om de publika och uppgick till 2 003, 58 procent av alla ärenden.

Statistiken avser antal laddningsplatser som har beviljats Klimatklivets stöd mellan 2015 och 2016.

Stöden innefattar både snabbladdning, som kan ta en halvtimme och normalladdning, som kan ta flera timmar.

Klimatklivet drivs av Naturvårdsverket och ger stöd till lokala och regionala klimatinvesteringar som minskar utsläppen. Bland dessa finns laddinfrastruktur för elfordon.

Källa: Klimatklivet