Hårdare utsläppskrav tvingar många byta bil

Dieselbilarna står för runt hälften av all nyförsäljning.
Foto: Fredrik Sandberg / TT
Dieselbilarna står för runt hälften av all nyförsäljning.
MOTOR

Runt 50 000 bilägare tvingas byta bil, bara i Stockholm, om regeringen och staden slår till med tuffare miljözoner.

Experter sågar dock förslaget och beskriver det som ekonomiskt vansinne och orättvist.

Bilbranschen tycker att de som funderar på att köpa en begagnad dieselbil bör tänka ett varv till.

I vintras kom Transportstyrelsen med sitt förslag på hur kommunerna ska ges rätt att inrätta miljözoner för att komma till rätta med luftkvalitén i vissa utsatta områden. Många miljöorganisationer och kommuner gillar förslaget.

Att näringslivet och motorbranschen är emot är kanske inte så förvånande. Men även Trafikanalys, regeringens egen expertmyndighet, gör tummen ner och ifrågasätter starkt de samhällsekonomiska vinsterna. Bytet av bilar beräknas kosta bilägarna tio miljarder kronor medan de samhällsekonomiska hälsovinsterna beräknas till 330 miljoner kronor på tio år, och att det därför "inte framstår som realistiskt för någon kommun att införa zonen", enligt myndigheten.

Dessutom blir effekten hårdare mot hushåll med svag ekonomi eftersom de oftare kör äldre bilar, enligt Trafikanalys.

Tanken är att regeringen ska komma med besked i höst om hur man ställer sig till Transportstyrelsens förslag, men från näringsdepartementet hälsar man att det inte finns någon tidsplan i dagsläget.

Framför allt slår förslaget mot alla de som kör omkring i en begagnad dieselbil, som regel av modeller 2012 och äldre, som har sämre rening av kväveoxidutsläpp. Bara i Stockholmsområdet beräknas knappt 50 000 beröras, enligt Transportstyrelsens beräkningar. Lägg till storstäderna Göteborg och Malmö så handlar det i grova slängar om kanske dubbelt så många, 100 000 bilar och en utbyteskostnad på 20 miljarder kronor.

Inte döden för diesel

Det har talats om dieselbilens död, men det är starkt överdrivet, anser bilbranschen.

– Att köpa en ny dieselbil är inga problem, säger Charlie Magnusson, informationschef på Motorbranschens Riksförbund.

Men begagnat är en annan fråga, speciellt kring storstäderna.

– Det kan vara mer bekymmersamt. Kanske man inte borde köpa en Euro 5:a (den äldre enligt förslaget förbjudna utsläppsklassen), säger Magnusson.

En bil som för bara några år sedan kunde vara undantagen fordonskatt för att den var miljöklassad, påminner han lite syrligt.

Kan påverka pris

Än så länge har inte priserna på begagnade dieselbilar påverkats negativt, men det kan bli så, enligt Charlie Magnusson.

Han och resten av branschen efterfrågar nu tydliga besked från politikerna, för bilkonsumenternas skull. Tanken är att miljözonerna ska kunna införas från 2020. Härom dagen gav miljöpartisten och finansmarknadsministern Per Bolund, förslaget sitt stöd – men regeringen som helhet är som sagt än så länge hemlighetsfull.

Kväveoxiderna har på senare år seglat upp som den stora miljöboven.
Foto: Kay Nietfeld/AP/TT
Kväveoxiderna har på senare år seglat upp som den stora miljöboven.
FAKTA

Förslaget i korthet

  • Transportstyrelsens förslag till regeringen syftar till att ge kommunerna verktyg att begränsa de farliga utsläppen från fordonstrafiken, framför allt kväveoxider – där dieselfordonen är de största bovarna.

  • Förslaget innebär att kommunerna ska ges rätt att införa miljözoner där vissa typer av bilar med sämre avgasrening inte ska få köra. Det är alltså kommunpolitikerna som har sista ordet.
    Framför allt slår förslaget på dieselbilar som är avgasklassade med Euro 5 eller sämre, vilket som regel berör bilar tillverkade 2012 eller längre tillbaka. Vill man som bilägare vara säker på vilken klassning man har så framgår det av registreringsbeviset.

  • Dieselbilar klassade med Euro 6 berörs inte av förslaget.

  • Även bensinbilar med Euro 4 eller sämre förbjuds i miljözonerna.