Dieselrabatter aktuella även i Sverige

Volkswagen kan erbjuda rabatter för att byta till nya dieselbilar.
Foto: TT/Johnér
Volkswagen kan erbjuda rabatter för att byta till nya dieselbilar.
MOTOR

Rabatter på tusentals euro riktade till bilägare ska rädda dieselbilen i Tyskland.

Liknande incitament kan vara på gång även i Sverige.

– Vi tittar på frågan, säger Marcus Thomasfolk på Volkswagen Sverige.

Tyska biltillverkare tar nu till nya grepp för att rädda den skamfilade dieselbilen. Volkswagen erbjuder tusentals euro till tyska bilägare som skrotar sina gamla dieselbilar för nyare modeller.

Rabatten gäller för de som växlar in bilar i miljöklasserna Euro 1–4 mot Euro 6-bilar, och sträcker sig från 2 000 euro (ca 19 200 kronor) för de minsta modellerna till 10 000 euro (ca 96 000 kronor) för den stora suv:en Touareg. Ägare av äldre Golfmodeller kan få 5 000 euro (ca 48 000 kronor) i rabatt.

”Oumbärlig teknik”

”Volkswagen är övertygade om att rena, effektiva dieselmotorer med avancerade avgasreningssystem är en oumbärlig teknik för att nå koldioxidutsläppsmålen” säger Jürgen Stackmann, försäljningsansvarig på Volkswagen, i ett pressmeddelande.

Erbjudandet gäller fram till årsskiftet, och kommer efter ett möte mellan de stora tyska biltillverkarna VW, BMW och Daimler och den tyska regeringen i början av augusti. Då kom man överens om att uppgradera totalt 5,3 miljoner dieselbilar för att reducera utsläppen av skadliga kväveoxider.

Bland andra Porsche, Audi och BMW har sedan dess presenterat liknande rabatter som VW riktade till dieselbilsägare.

Dieselförbud hotar

Åtgärderna är givetvis en följd av den stora dieselskandalen som visat hur VW manipulerat utsläppen från sina dieselbilar. Något som lett till krav på dieselförbud i runtom i världen, bland annat i Stockholm. I slutet på juli gav en domstol i Stuttgart, Tysklands bilstad nummer ett, klartecken för ett dieselförbud i staden.

Miljörabatterna gäller än så länge endast på den tyska marknaden. Men även i Sverige, där nästan varannan ny bil som säljs drivs med diesel, diskuteras liknande incitament.

”Ingenting klart”

– Ingenting är klart i detalj, men vi tittar på frågan, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Sverige.

Rör det sig om samma rabatter som i Tyskland?

– Det har inte gått så många dagar sedan beslutet i Tyskland. Vi tittar på förutsättningarna på vår marknad.

När kan eventuella incitament vara på plats i Sverige?

– Det kan jag inte svara på, men vi ser ingen anledning till varför det ska ta lång tid, säger Marcus Thomasfolk.

FAKTA

Dieselgate

Skandalen kring Volkswagen briserade 2015 efter att amerikanska myndigheter upptäckt att biltillverkaren manipulerat mjukvaran i elva miljoner dieselbilar, för att uppvisa bättre resultat i utsläppstester.

Dieselbilarna ska ha ”känt av” när de utsatts för tester och då slagit på utsläppsminskande funktioner för att klara sig under gränsvärdena för tillåtna utsläpp. Under normal körning ska utsläppskontrollen automatiskt ha stängts av.

Utsläppen ska ha varit upp till 40 gånger mer än vad som tillåts – vilket innebär stora bidrag till de luftföroreningar i städer som kräver många människoliv varje år.

Från början var det oklart om även europeiska bilar omfattades, men det uppdagades ganska snabbt att så var fallet.