Range Rover utökar utbudet – med nya Velar

Range Rover fyller nu på sitt utbud med en fjärde modell – Velar.
Range Rover fyller nu på sitt utbud med en fjärde modell – Velar.
MOTOR

Range Rover fyller nu på sitt utbud med en fjärde modell – Velar.

Storleksmässigt kliver Velar in i gapet mellan Range Rover Evoque och Sport och den bjuder på en helt ny interiör.

Velar bygger inte på samma plattform som sina större syskon Range Rover och Range Rover Sport utan använder samma aluminiumkonstruktion som finns under Jaguar F-Pace. Hjulbasen på 287 centimeter är lika lång som F-Pace, totalt mäter Velar 480 centimeter på längden, 193 centimeter på bredden och 167 centimeter på höjden. Range Rover Velar är med andra ord ingen liten bil, fem passagerare ska kunna sitta bekvämt och då ryms 632 liter bagage. Om baksätessoffan fälls framåt ryms upp till 1 731 liter bagage. Jämför det med Range Rover Sport som sväljer 784-1 761 liter.

Toppar 380 hästar

Velar har det numera Range Rover-typiska designspråket, men i ett modernare utförande med mjukare kanter och en mer avskalad känsla. En mer påtaglig nyhet är det som kallas Touch Pro Duo. Med det menas de två tiotumsskärmarna som dominerar förarmiljön. Det finns nästan inga fysiska knappar kvar, alla funktioner styrs med de två pekskärmarna och man ska kunna flytta innehåll mellan dem genom att svepa med fingrarna. När den undre skärmen inte används ser den ut som en helt svart glasskiva. Dessutom utgörs mätarklustret av en 12,3 tum stor display som kan anpassas för att visa information på olika sätt.

Europeiska Velar-spekulanter kommer att kunna välja mellan ett stort motorutbud. Minst är två fyrcylindriga dieselmotorer med 180 och 240 hästkrafter. För mer dieselkraft finns en V6-motor på 3,0 liter med 300 hästkrafter. På bensinsidan finns en fyrcylindrig 250-hästarsmotor samt en 3,0-liters V6 med 380 hästkrafter. Till skillnad från kusinen F-Pace ska Velar uteslutande säljas med fyrhjulsdrift.