Nu kan dieselbilarnas framtid i Tyskland avgöras

Stuttgart brottas med dålig luftkvalitet.
Foto: Thinkstock
Stuttgart brottas med dålig luftkvalitet.
MOTOR

Den tyska bilindustrin håller andan.

Den här veckan väntas en viktig dom i Stuttgart som kan avgöra dieselns framtid.

Turerna kring dieselbilarnas utsläpp fortsätter. I fredags läckte uppgifter ut om att biltillverkarna Audi, BMW, Mercedes, Porsche och Volkswagen sedan 1990-talet ska ha ingått en kartell för att manipulera utsläppen från sina bilar. Något som i så fall lagt grunden till Volkswagens ”dieselgate”.

Samtidigt kom i förra veckan besked om att Audi och Daimler inlett frivilliga återkallelser av totalt nästan fyra miljoner dieselbilar, för att installera ny teknik som sänker utsläppen.

Dålig luftkvalitet

Åtgärderna är ett sätt att försöka undvika de dieselförbud som hotar i många tyska städer, som brottas med dålig luftkvalitet orsakade av dieselbilarnas utsläpp av kväveoxider.

Men permanenta förbud mot alla dieselbilar som inte uppfyller de senaste utsläppskraven kan ändå snart bli verklighet i landet. Den här veckan väntas en viktig dom i Stuttgart, av många ansedd som Tysklands bilstad nummer ett.

Det är den tyska miljöorganisationen DUH som har stämt delstaten Baden Württemberg, där Stuttgart ligger. Anledningen är att staden regelbundet överstiger EU:s gränsvärden för kväveoxider.

”Alla bilar, året om”

– Vi vill inte bara förbjuda vissa äldre modeller på vissa dagar. Vi vill att alla dieselbilar som inte möter de senaste utsläppskraven förbjuds åka in i staden, året om. Det är det enda som kan få oss att uppnå EU:s krav i Stuttgart vid januari nästa år, säger DUH:s chef Jürgen Resch till Deutsche Welle.

Från är minst sagt känslig. Nästan hälften av alla bilar som säljs i Tyskland körs på diesel, även om försäljningen sjunkit skarpt. Tusentals jobb är direkt kopplade till dieselindustrin.

– Vi är strikt emot ett förbud. Vi anser att det finns intelligentare lösningar på luftkvalitetproblemen i städerna. Att hålla igång trafiken är nyckeln. Ju smidigare trafikflöde, desto mindre kväveoxider i luften, säger Matthias Wissmann, president för bilindustriorganisationen VDA, till Deutsche Welle.

Kan få stora konsekvenser

Domen i Stuttgart väntas få stora konsekvenser för hela landet. Hittills verkar domaren måttligt imponerad av bilindustrins förespråkade reningsåtgärder för befintliga bilar. Skulle domstolen gå på miljöorganisationens linje om dieselförbud kan det påverka utfallet i en rad andra tyska städer som diskuterar liknande åtgärder.

Även i Sverige kan förbud mot dieselbilar vara på väg om några år, till exempel i Stockholm. På lite längre sikt kan det vara slut med såväl diesel- som bensinbilar. Frankrike planerar för ett försäljningsstopp av bilar med förbränningsmotorer senast år 2040. Bland annat Tyskland och Indien har som mål att bilar med rena förbränningsmotorer ska vara borta redan 2030.

FAKTA

Dieselgate

Skandalen kring Volkswagen briserade 2015 efter att amerikanska myndigheter upptäckt att biltillverkaren manipulerat mjukvaran i elva miljoner dieselbilar, för att uppvisa bättre resultat i utsläppstester.

Dieselbilarna ska ha ”känt av” när de utsatts för tester och då slagit på utsläppsminskande funktioner för att klara sig under gränsvärdena för tillåtna utsläpp. Under normal körning ska utsläppskontrollen automatiskt ha stängts av.

Utsläppen ska ha varit upp till 40 gånger mer än vad som tillåts – vilket innebär stora bidrag till de luftföroreningar i städer som kräver många människoliv varje år.

Från början var det oklart om även europeiska bilar omfattades, men det uppdagades ganska snabbt att så var fallet.

FAKTA

Kväveoxider

Den huvudsakliga källan till kväveoxider i städerna är trafiken. Kväveoxider är giftiga och irriterar luftvägar och slemhinnor.

Tillsammans med organiska föreningar och solljus medverkar kväveoxider till bildandet av marknära ozon. Nedfall av kväveföroreningar, både kväveoxider och ammoniak, leder till försurning och övergödning av mark och vatten.

Dieselbilar släpper ut mindre koldioxid än bensinbilar, men mer kväveoxider.

Källa: Naturvårdsverket