Koenigsegg gasar på

1 av 2
MOTOR

Svenska Koenigsegg går bättre än någonsin.

Superbiltillverkaren ökade sin omsättning med nära 70 miljoner förra året.

Men den som planerar ett köp får vänta - leveranstiden är fyra år.

Försäljningen av den svenska superbilen Koenigsegg går som aldrig förr. Med ett stort intresse från USA och en etablerad försäljning i ytterligare 15 länder omsatte biltillverkaren 208 miljoner kronor förra året. 71 miljoner kronor mer än tidigare rekordåret, 2015.

Satsar på nya bilar

Vinsten var dock något lägre 2016 med 10,5 miljoner kronor jämfört med 2015, då superbiltillverkaren gjorde en vinst på 11,9 miljoner. En mer gynnsam dollar föregående år ska vara den bakomliggande orsaken till att vinsten inte har ökat på samma sätt.

Dessutom har företaget satsat mycket inför framtiden och investerat i både nya bilmodeller och mer personal, säger ägaren Christian von Koenigsegg till Dagens Industri.

Från 0–400

2017 ser också ut att bli ett bra år. Det nya högvattenmärket Regera är med sina 80 exemplar redan helt slutsålt. Regera är Koenigseggs största enskilda fordonsserie hittills.

För att lägga vantarna på en får du betala minst 16 miljoner kronor. Men, det är inte vilken bil som helst - med sina 1500 hästkrafter accelererar bilen från 0–400 på knappa 20 sekunder.

Den som väntar på något gott

För den som är köpsugen kommer det att dröja länge att få sin dyrgrip.

– Väntetiden är tyvärr längre än vad både vi och våra kunder vill. Det är väl uppåt fyra år i dagsläget. För tillfället är vi helt slutsålda. Det är trevligt på sätt och vis men visar också att vi måste utöka produktionslinan”, säger von Koenigsegg till DI.

Satsar på el

Lagom till nästa år kommer modellen Agera att tas ut produktion. Vad det blir för bil härnäst är ännu okänt men Christian von Koenigsegg avslöjar för DI att de rör sig mer och mer mot elektrifiering.

– Det kommer att vara en lite mer banfokuserad, rå och superlätt hyperbil, säger han.