Svårt att få fart på supermiljöbilen i Sverige

1 av 2 | Foto: THINKSTOCK
Att det är svårt att hitta ställen för att ladda bilen påverkar förstås köplusten.
MOTOR

Intressset för elbilar och laddhybrider i Sverige ökar.

Men långsamt – mycket långsamt.

– Man kan verkligen inte vara nöjd med utvecklingen när det gäller försäljning av supermiljöbilar i Sverige. Den är helt enkelt för dålig, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden.

Under första kvartalet nyregistrerades drygt 3 700 supermiljöbilar, elbilar och laddhybrider, i Sverige. Det innebär visserligen en ökning med 80 procent. Men det är knappast några supersiffror.

Norge bäst i klassen

– Procentuellt låter ökning förstås bra. Men det är från en väldigt låg nivå. Utvecklingen går alldeles för långsamt, tycker Bertil Moldén och hänvisar till två andra europeiska länder.

– Norge och Holland är föredömen. Två länder som satsat på att få en mer miljövänlig fordonspark och som vi borde lägga copy paste på när det gäller reglerna kring supermiljöbilar.

Norge är som bekant elbilslandet nummer ett. Norrmännen lyckades för flera år sedan ställa om en stor del av bilflottan till eldrift. Målet var att 50 000 bilar utan utsläpp skulle rulla 2018. Ett mål som uppnåddes redan 2015.

– Utan importmoms, ingen fordonsskatt, ingen trängselavgift, gratis parkering, gratis el och gratis färd på färjorna. Klart intresset ökar hos gemene man, fortsätter Bertil Moldén och efterlyser politiska beslut.

Men regeringens bonus-malus-system innebär ju bonus för bilar med låga utsläpp. Rena elbilar får 45 000 kronor i bonus.

– Det är inte tillräckligt. En supermiljöbil idag kostar en privatperson mellan 100 000 och 200 000 kronor mer än en vanlig bil. Förslaget kommer inte förnya fordonsparken, menar Bertil Moldén.

Måste gå att ladda

Ett annat svenskt problem för supermiljöbilarna är infrastrukturen med laddare. Det är glest med ställen där det går att ladda bilen.

– För om jag överhuvudtaget ska köpa en supermiljöbil måste jag kunna svara ja på två frågor. Kan jag ladda bilden där jag bor? Kan jag ladda bilen där jag jobbar? Annars köper jag inte.

Supermiljöbilar, elbilar och laddhybrider, svarade för 4,2 procent av den totala nybilsregistreringen i Sverige i januari-mars i år. Stockholms län hade högst andel (6,2%), följt av Jämtland (4,6%) och Uppsala (4,2%). Nästan varannan supermiljöbil registrerades i Stockholms län.

Fem procent av marknaden

– En förklaring är att flera leasingbolag och större företag har sitt säte i Stockholms län. Det innebär att bilarna registreras i Stockholms län, men används i övriga delar landet, säger Bertil Moldén.

Under 2012–13 var andelen supermiljöbilar mindre än en procent av totalmarknaden. I år beräknas andelen supermiljöbilar hamna kring fem procent.

Att ladda sin supermiljöbil kan innebära vissa problem. Som att hitta en laddare.
Foto: TOYOTA
Att ladda sin supermiljöbil kan innebära vissa problem. Som att hitta en laddare.
FAKTA

Supermiljöbilar – 10-i-topp, mars 2017

  • (Modell, typ, antal registreringar)

  • 1. Volkswagen Passat GTE (laddhybrid),1 182.

  • 2. Mitsubishi Outlander PHEV (laddhybrid), 555.

  • 3. Nissan Leaf (elbil), 314.

  • 4. Tesla Model S (elbil), 283.

  • 5. Volvo V60 Twin Engine (laddhybrid), 268.

  • 6. BMW 330e (laddhybrid),189.

  • 7. Volvo XC90 Twin Engine (laddhybrid),156.

  • 8. Tesla Model X (elbil),155.

  • 9. Renault Zoe (elbil),154.

  • 10. BMW 225xe Active Tourer (laddhybrid),73.