Så här enkelt är det

Importera själv - 6 steg till ett lyckat köp

MOTOR
Foto: Foto: Johan Westerberg

1. Hitta bilen

Hitta bilen enklast via internet (se vår lista på hemsidor härintill) eller med hjälp av olika tyska begagnatbiltidningar, exempelvis tjocka "bibeln" DAZ (finns i välsorterade tidningskiosker). Ring, faxa eller e-posta till bilhandlaren (går bra skriva på engelska). Oftast får du svar omgående, med en färdig offert. Sedan är det bara att bekräfta, förbereda banken på en överföring av pengar, boka en registreringsbesiktning samt packa och resa.

2. Köpet

Köp helst av handlare. Exportdokument, exportskyltar och försäkring ingår oftast och kvaliteten på bilarna är ofta högre. Men visst, även privat går det att göra fynd. Men då köper man utan garanti och reklamationsrätt.

3. Betalning

När priset är uppgjort, betala med banköverföring. Långsammare, men säkrare. Kreditkort går ej. Kontanter - tja, det är snabbt och enkelt, men riskfyllt att resa med.

4. Hemresan

Räkna med att bilaffären kommer ta två dagar. När du kör hem ska du ha med köpehandling (pris, modell, registreringsnummer och mätarställning), bilens papper (Fahrzeugbrief), servicebok (!) samt eventuella garantipapper.

5. Tullen

Svenska tullen säljer interimsskyltar för 150 kronor. Utan dessa blir det böter om polisen stoppar dig. Tullen säljer också en tillfällig försäkring (om du inte ordnat en via ditt försäkringsbolag).

6. Besiktning

Bör du ha beställt i förväg. Registreringsbesiktningen kostar 1 800 kronor och Bilprovningen vill se bilens papper samt köpehandlingen. När detta är gjort får du vänta en vecka, sedan kommer svenska skyltarna på Posten. Hämta ut, skruva fast och ring sedan till Bilregistret och ställ på bilen. Den registreras nämligen som avställt.