Volvos nya jeep - en tungviktare

1 av 2 | Foto: LENNART PETTERSSON
PREMIÄRTITT Så här ska den se ut - nästan. Volvo presenterar "konceptbilen" ACC på bilsalongen i Detroit. Den är inte exakt likadan som den slutliga jeepmodellen som ska vara klar våren 2002.
MOTOR

DETROIT

Volvos nya jeep blir stor, tung, rymlig och bekväm. Den ska vara bränslesnål och den ska inte krossa vanliga bilar vid en krock.

Ja, så lät det i går när Volvo presenterade konceptbilen ACC på bilsalongen i Detroit.

Den nya Volvo-jeepen ska vara helt klar våren 2002 och redan nu är det mesta spikat. Men för att inte gå händelserna i förväg, och för att ändå hålla intresset uppe, visade Volvo en så kallad konceptbil i Detroit.

Det vanliga är att show-bilarna, aptitretarna, är rätt extrema i formerna och att produktionsbilen sen blir mer återhållsam. Så är det den här gången också.

- Vi har gått lite längre i formgivningen i konceptet än i den färdiga bilen, säger Volvos designchef Peter Horbury.

- Den långt framdragna vindrutan hamnar till exempel längre bak i den färdiga bilen.

Konceptbilen har fyra sittplatser, den färdiga bilen får sju. De extrema hjulen på utställningsbilen ersätts av mer beskedliga 17-tummare, taklinjen blir rakare och bakluckan mer upprätt.

Hög - men inte någon terrängbil

Markfrigången blir 21 cm, en centimeter högre än i Cross Country, men det handlar ändå inte om en terrängbil.

- Vi vänder oss till folk som gillar den höga upprätta ställningen, men som ändå använder bilen på vanliga vägar, säger Hans Wikman, som är projektledare.

Med all sannolikhet får den nya jeepen samma typ av fyrhjulsdrift som Cross Country och Volvos andra fyrhjulsdrivna bilar - ett relativt billigt system som heter Syncro. Men det finns också planer på att använda det dyrare svenska Haldexsystemet.

Köregenskaper som en vanlig personbil

Över 50 procent av värdet i den nya jeepen är gemensamt med andra Volvomodeller. Framför allt är det den dyra bottenplattan som kommer direkt från de nuvarande Volvobilarna. Jeepen ska tillverkas på samma löpande band som Volvo S80 i fabriken på Torslanda.

Jämfört med S80 har axelavståndet ökat med sex centimeter till 285 cm. Även spårvidden är ett par centimeter större.

Men framförallt är jeepen betydligt högre, ungefär 30 cm högre än S80.

- Körupplevelsen är mycket lik den i nya Cross Country, säger Hans Wikman. Genom att lägga tyngdpunkten lågt, betydligt lägre än hos konkurrenterna, får vi köregenskaper som liknar en vanlig personbils.

Volvo räknar med att tillverka cirka 50 000 jeepar per år och omkring 65 procent ska säljas i USA, där den stora marknaden finns.

Den nya Cross Country-modellen som sålts ett par månader är redan en av Volvos större succéer och kommer att tillverkas i en takt av 40 000 bilar per år.

Aftonbladet i samarbete med Auto Motor & Sport   TILLBAKA till aftonbladet.se/bil

Robert Collin