- Bensinmotorer smutsar ner lika mycket som diesel

MOTOR

De senaste åren har forskare varnat för cancerframkallande partiklar i dieselbilarnas avgaser. Nu visar en unik svensk undersökning att vissa bensinbilar sprutar ut lika många, och minst lika farliga, partiklar som dieselbilarna.

FARLIGT UTSLÄPP Dieseln straffskattas för att den är en hälsorisk men nu visar det sig att de direktinsprutade bensinmotorer som ska bidra till att minska koldioxidutsläppen är lika farliga. Det visar forskning som gjorts av Rototest.
Foto: ROGER SCHEDERIN
FARLIGT UTSLÄPP Dieseln straffskattas för att den är en hälsorisk men nu visar det sig att de direktinsprutade bensinmotorer som ska bidra till att minska koldioxidutsläppen är lika farliga. Det visar forskning som gjorts av Rototest.

Det är forskningslaboratoriet Rototest som gjort mätningarna på uppdrag av miljökonsulten Per Kågeson och Vägverket.

Rototest har analyserat avgaserna från 45 olika bilar. Det var bensinmotorer med och utan turbo, direktinsprutade bensinmotorer och dieslar. Undersökningen visar att tre bilar med direktinsprutade bensinmotorer, från Mitsubishi och Renault, visserligen är relativt bränslesnåla men att de samtidigt släpper ut nästan lika mycket partiklar som dieselmotorerna.

Även konventionella bensinmotorer med turbo kan vid belastning släppa ut lika mycket som en diesel. Vanliga bensinmotorer utan turbo är i princip rena vid låg belastning men så fort föraren trampar på gasen börjar det bildas partiklar.

Bensinmotorer inte fria från partiklar

Hittills har man trott att bensinmotorer med katalysator varit fria från partiklar. Anledningen kan vara att partiklarna från bensinbilarna är extremt små, ännu mindre än de som bildas i dieselavgaserna.

Den lagstiftning som nu införs i Europa reglerar partiklarna efter vikt vilket bara påverkar utvecklingen av dieselmotorer. Bensinpartiklarna är så små att de praktiskt taget är viktlösa och före Rototests rapport har de överhuvudtaget inte diskuterats.

- Partiklarna från bensinmotorerna är politisk dynamit, säger Nils G Engström som är vd på Rototest. Dieseln straffskattas för att den är en hälsorisk men nu visar det sig att de direktinsprutade bensinmotorer som ska bidra till att minska koldioxidutsläppen är lika farliga. Vissa konventionella bensinmotorer är också mycket smutsiga medan en dieselbil i undersökningen, Peugeot 607 HDI med ett nytt slags partikelfilter, är lika ren som de allra renaste bensinbilarna.

"Tillverkarna bryr sig inte om utsläppen"

Bland de konventionella bensinmotorerna är Volvos 140-hästare bland de allra bästa och Volkswagenkoncernens 1,8T på 225 hästkrafter den värsta. I övrigt vill Rototest inte avslöja hur mycket partiklar de olika bilmodellerna släpper ut.

- Men mätningarna visar dels att vi står inför ett teknikskifte, dels att vissa tillverkare inte bryr sig om utsläpp som allmänhet och myndigheter inte upptäckt ännu.

Storleken avgör hur farliga partiklarna är

Aftonbladet i samarbete med Auto Motor & Sport   TILLBAKA till aftonbladet.se/bil

Robert Collin