Varför är det så dyrt och krångligt att ta körkort?

MOTOR

Här är tisdagens chatt med Aftonbladets bilreporter Robert Collin.

Jugge säger: Skall man satsa på en ny Toyota Avensis eller en V70 från 1999. Vad är bäst i längden

Robert Collin säger: Toyota har oöverträffad driftsäkerhet men är ofta rätt trista bilar. Volvo ger betydligt mer bilglädje, är

stor och trygg och bättre än Avensis i en krock. Men dyrare. Jag skulle ta Volvon, om jag hade råd.

td säger: Vad ska man köpa om man har runt 20 000 kr att spendera?

Robert Collin säger: En Saab 900, gamla modellen, är alltid mycket bil för pengarna. Stor, säker och bekväm. Annars för man

leta bland uddamärken, Citroën, Peugeot och Fiat är mycket bil för pengarna.

Rickard säger: Finns det någon genomsnittlig prutmån på nya bilar, när har man gjort en bra affär?

Robert Collin säger: 10 procent är rätt bra.

Snabb tjej säger: Vilken bil tycker du är säkrast??

Robert Collin säger: Volvo och Saab i stora klassen.

mathias säger: Vad gillar du Saab!

Robert Collin säger: På den gamla goda tiden, när Saab var Saab och Volvo Volvo tyckte jag överlägset mest om Saab. Fina,

roliga bilar medan Volvo harvade på med sina trista bakhjulsdrivna traktorer. Men så kom 850, och så kom General Motors.

Och då blev allting tvärt om. Nu är det Volvo som gör de fina bilarna. Vi hoppas att Saab kommer tillbaka snart.

Nisse säger: Är Skoda Octavia fortfarande en bra och prisvärd bil?

Robert Collin säger: Nä. Både Skoda och Seat som prisade in sig på marknaden med superlåga priser (gällde framförallt Skoda) har smyghöjt undan för undan. Nu är de inte billiga längre.

mathias säger: Sjunger du om bilar i duschen?

Robert Collin säger: Nej, min dotter har sagt att jag inte får sjunga alls!

Scania säger: Ska ni testa lastbilar någon gång eller?

Robert Collin säger: Jo, det är hög tid. Jag har av någon märklig anledning körkort för tung lastbil med släp, så varför inte.

mhm säger: Vilken är den bästa försäljningskanalen för att sälja en beg bil?

Robert Collin säger: För billiga bilar ligger Gula tidningen bra till. Dyrare bilar funkar bra i olika entusiasttidningar.

Peter säger: Varför tycker inte du att Prius var värd titeln årets bil när alla andra journalister i Sverige tycker det?

Robert Collin säger: Fråga dom istället! Hur kan en bil som är alldeles för dyr, drar alldeles för mycket soppa och är alldeles

för trång bli Årets Bil? Snacka om att vara lättköpt!

Peter säger: Men det va ju det att den representerar en ny teknik som gjorde att dom tyckte den var intressant.

Robert Collin säger: Visst, ny teknik är spännande. Men den måste ju fungera också. Eller?

Sven säger: Hej! Funderar starkt på en begagnad S40. Vilken års-modell rekommenderar du och är det ett bra köp?

Robert Collin säger: Jag rekommenderar ingen 40-seriebil. Jag tycker att de är för dyra, för bullriga och rakt genom för

gammalmodiga.

kalle säger: Varför accepterar inte återförsäljare bilar köpta utomlands

Robert Collin säger: För att de är rädda för konkurrensen. Svenska handlare har hållit skyhöga beg-priser i alla tider och är rädda att luftslottet ska säcka ihop.

Robban säger: Vad tycker du om Chevrolet Suburban? Själv är jag störtkär!

Robert Collin säger: Det är ju inte jag direkt. Men visst, har man gratis soppa och en stor vändplan så varför inte

Roland Borell säger: Hur kan man tillåta konstantfarthållare som kan få ett fordon att med vilken fart som helst fortsätta med

en avsvimmad förare vid ratten?

Robert Collin säger: Spännande fråga. Men det finns ju också en risk att en avsvimmad förare behåller foten på gaspedalen,

så jag vet inte om problemet är särskilt allvarligt.

mak säger: Vad anser du om miljöskatten som ska komma på +30års gamla bilar.

Robert Collin säger: Vad menar du? Jag som bara väntar på att min Citroën SM ska fylla 30 nästa år.

Erik säger: Jag tycker att motorjournalistiken är så fixerad vid snabba bilar min bil skall vara säker stor ekonomisk

lättreparerad och miljövänlig min storbil på 90 Hk räcker gott, det är för lite fokus på desa faktorer.

Robert Collin säger: Jag håller med fullständigt och försöker verkligen att inte kliva i hästkraftfällan.

Lasse säger: Hej Robert. Jag är en fattig student som är i behov av en billig bil. Vad rekommenderar du? Billig i drift och driftssäker är förutsättningen för köpet.

Robert Collin säger: Jag svarade på samma fråga nyss men ok. En Saab 900, gamla modellen eller en Citroën, Peugeot eller

Fiat. Mycket bättre än ryktat och BILLIGA.

Prost säger: Du gillade inte ett S40-köp. Vilken bil föredrar du i samma klass?

Robert Collin säger: Nästan vad som helst.

Alex säger: Vilken tycker du är den snyggaste och bästa bilen genom tiderna?

Robert Collin säger: Det kan nog inte bli en och samma bil. Snyggast just nu är Alfa 147, bästa? Kanske en stor Lexus LS.

FiatFerrari säger: När vart du kär i en bil senast (ej Volvo)?

Robert Collin säger: Nu ska jag vara inställsam: Kanske när jag körde Ferrari 360 Modena!

Janne säger: Finns det nåt skäl att handla ny bil hos en bilhandlare när det blir så mycket billigare att importera?

Robert Collin säger: Det är rätt praktiskt att handla hemma, inga problem. Men har man tid och ork så visst, det är en bra

affär att resa till Danmark.

Ferrari_man säger: Vilket stall håller du på i Formel1 ?

Robert Collin säger: Walk over!

Vintervän säger: Såg ditt "grönt ljus" för vägar som inte saltas! Håller helt med! Saltet är fördjävligt Jag kör hellre lite långsammare än att jag inte ser ut genom rutan för att vägen är saltsliskig. Vad ska vi göra för att få bort saltet?

Robert Collin säger: Jag hoppas att saltfria zonen sprider sig söder ut och närmare kusten. Men det gäller att vi stockholmare inte sladdar av vägen så fort det blir lite salt. Bättre däck och bättre koll?

lars säger: Hur säkert är ett midjebälte i baksätet jämfört med ett trepungts.

Robert Collin säger: Kul felstavning! Risken är att du slår i huvudet när du bara sitter fast runt midjan. Men det är ju betydligt bättre än ingenting. Du sitter kvar i bilen.

Rickard säger: Ett sätt är väl att skaffa vägar som uppvärms underifrån, så att när isen kommer så smälts den bort direkt.

Visserligen dyrt, men det räddar många liv. Skulle det funka tror du?

Robert Collin säger: Nä, tokdyrt!

per säger: Ser du hellre medtrafikanter dödas än får saltslask på din bil?

Robert Collin säger: Nej, det är ju just det det handlar om. I inlandet är folk vana, de lär sig att anpassa farten till underlaget det borde vi kunna här nere också.

626 säger: Är det någon idé att köpa begagnad bil för 25000 kronor hos bilhandlare? Borde man inte få en bättre bil för samma

pengar om man köper privat?

Robert Collin säger: Det är inte säkert. Bilhandlaren kanske står med ett jättelager iskalla bilar. Privatpersonen är alltid

säker på att pärlan är värd mycket mer.

Kaj säger: Har du någonsin kört onykter?

Robert Collin säger: Om du med onykter menar 0,2 promille i Sverige så är svaret nej.

Anders säger: Tror du man har tänkt på motorcyklisterna när man konstruerat vajerräckena?

Robert Collin säger: Tror du att det är roligare att hasa mot stolparna till ett stålräcke än mot stolparna till ett vajerräcke?

Nej, det är klart att vajern främst är till för bilarna, men å andra sidan kan det ju vara skönt som hojåkare att slippa

frontalkrocka med en bil som sladdat över på fel sida

Nils säger: Kommer dagens försäkringssystem att förändras tror du? Som det är nu så känns det som iden med att alla ska betala lika och lojalt hjälpa den som råkat illa ut helt är satt ur spel, gäller kanske allra mest mc-försäkringarna?

Robert Collin säger: Jag vet faktiskt inte.

Oskar säger: Ärligt nu, visst är europeerna bättre än amerikanarna på att bygga bilar, eller?

Robert Collin säger: Det handlar om olika krav. Jänkarna vill ha stora bilar för lite pengar. Komfort och kvalitetskänsla är inte

prioriterat.

Bilen säger: Skulle du tänka dej att gå med i en bilpool?

Robert Collin säger: Det passar inte mig, men jag gillar principen.

Stefan säger: Vad vet du om nya Porsche Cayenne?

Robert Collin säger: Att jag och hundra andra journalister trodde att vi skulle få se den i höstas på bilsalongen i Paris. Men

så stod det en helt annan bil under skynket. Tja, den ska byggas tillsammans med VW och jag gissar att den blir av samma typ som Lexus RX300 och BMX

Corolla -87 säger: Det är mycket prat om säkerhet i nya bilar, men många måste köra äldre bilar av ekonomiska skäl. Har du några tips på kostnadseffektiva sätt att öka säkerheten i t.ex. en äldre småbil?

Robert Collin säger: Tyvärr! Bra däck, hålla avstånd, det finns inga patentmediciner. Byt om du känner dig orolig.

bamse säger: Varför är du så kritisk till Volvo S/V40? I fas 2 har den blivit tystare och bekvämare, inredningen har uppdaterats och vägegenskaperna är bättre. Det enda negativa jag kan se med bilen är det något spartanska antispinnsystemet. I 200-hästarsversionen anser jag inte att det finns någon egentlig konkurrent om man ser till faktorer som pris/prestanda/komfort. Vilka bilmodeller anser du att man skulle titta på istället (i samma storleks och prisklass)?

Robert Collin säger: Jag håller med: "tystare, bekvämare". Men inte tyst, bekväm. Bilen är föråldrad. Kolla in Audi A4/A3,

BMW, tja du har ju hittat en motor som är lite svår i klassen.

pah säger: Det finns ingen bälteslag för bussar. Beror det enbart på tröga politiker?

Robert Collin säger: Det beror nog på lite av varje. Politikerna, bussbolagens lobbying, EU. Men vänta, lagen kommer!

hygglo säger: Varför är du så kritisk mot xenon-ljus, själv tycker jag de överträffar det mesta i jämförelse med konventionellt

ljus. Dock kan jag hålla med om att om strålkastarglaset är smutsigt på en xenon-bil så bryts ljuset sönder snabbare än

konventionella strålkastare. Men i dina tidigare chattar så har verkligen kritiserat xenonljuset - jag undrar varför?

Robert Collin säger: Du har ju fel: Xenonljuset är SÄMRE! (Xenon - en modern typ av bilstrålkastare med gasurladdningslampor istället för vanliga glödlampor. Blått irriterande ljus.

Figge säger: Vad ska man göra för att komma åt problemet med alla ungdomar som kör onyktra?

Robert Collin säger: Attityd! Det är INTE tufft.Och det är inte tufft at åka med. Våga säg ifrån. Men så länge det är tufft, så

är det svårt att komma åt.

Patrik säger: Vad tycker du om seriös motortrimmning typ chip-trimm. Förbränningen blir bättre, bränsleförbrukningen lägre

samt bilen blir mer lättkörd.

Robert Collin säger: Det är är ju inte seriöst. Det finns inga tulipanaroser.

Jocke säger: Vad tycker du om vägskatten på dieselbilar kontra (bensindrivna) miljöbilar, i ljuset av Rototests/Vägverkets

rapport ni skrev om för ett par veckor sedan om partikelmätningar?

Robert Collin säger: Rototests mätningar som visar att Peugeots nya partikelfilter för dieselbilar faktiskt fungerar vänder upp

och ner på allt vi trott på. Nu måste skatten ses över. Och konkurrenterna måste hänga på!

MatsA säger: Till hygglo. Håller med Robert. Xenonljus bländar. En del säger att de får ont i huvudet. De är störande.

Robert Collin säger: Rätt.

ab säger: Varför anser Du att bakhjulsdrivna bilar är farligare än framhjulsdrivna i halt väglag? På vilket sätt är en framhjulsdriven bil bättre som bara strävar rakt fram i kurvorna. Dessutom är de usla dragbilar.

Robert Collin säger: En del killar TROR att de reder upp en bakhjulssladd, men de flesta snackar bara strunt. Det är en sak

att fixa det när man är beredd, en annan när sladden kommer utan förvarning. Alla statistik visar att bakhjulsdrift är farligare

på vintern.

hygglo säger: Jag håller inte med ang xenon, men jag är överens med dig att vi är oense. En annan fråga; vet du om det har

gjorts några mätningar ur miljösynpunkt på alla fartgupp som byggs överallt, jag menar, att växla ned och, som många gör efter

hindret, gasa på kraftigt måste väl ge sämre miljö än att ligga i en kontinuerlig fart?

Robert Collin säger: Ja visst, det är INTE bra för miljön. (Rototest gjorde en mätning på några år sen)

leon säger: Varför är det så förbannat dyrt och krångligt att ta körkort? Dessutom är det mycket i teoribiten som är ganska

korkat, tycker jag!

Robert Collin säger: Fast teoirin har i alla fall blivit bättre sen de gjordes om förra året. Men visst. Jag har skrivit att körkortet borde in som obligatoriskt ämne i skolan.

ronken säger: Vet du Collin, varför man inte kan sätta upp elektroniska hastighetsskyltar så man kan sänka hastigheten ifall

det väntas halka & snö istället för att sänka hastigheten under hela vintern. Här är det just nu 10 grader men ändå vinterhastigheter på vägarna. Är det bara en kostnadsfråga? Tror nämligen att det borde höja respekten för hastighetsgränserna.

Robert Collin säger: Det tror jag också och Vägverket diskuterar frågan. Men dels beror det på kostnaderna, dels på lagen

som vill att det ska vara solklart vilken fart som gäller om polisen försöker sätta dit dig.

Johannes säger: Hur kommer det sej att alla bilar inte har automatväxel? Borde ju vara mycket enklare och bidra till mindre

olyckor i trafiken?!

Robert Collin säger: Visst, men automatlåda kostar cirka 10 000 kronor och drar mer bränsle. Så det är av kostnadsskäl. Sen vill

ju en del växla manuellt också.

john säger: Vad har du själv för bilar hemma i garaget?

Robert Collin säger: Du, i mitt gagare kommer man knappt in för all skit som står där. Men svaret är väl en Citroën SM (på

verkstan), en Citroën BX (bruksbilen), en Renulat 18, lyxmodellen American 2 med sollucka och elhissar och läderratt, en

Bubbla i kanonskick, en Grålle och ett par snöskotrar.

Ralph Nader säger: Tycker du att det är mer miljövänligt att köpa en ny bil eller att hålla liv i en gammal ?

Robert Collin säger: En bil utan katalysator borde inte

hållas vid liv längre än nödvändigt, om det inte är en entusiastbil.

leon säger: Hur reagerar du på påståendet att myndigheterna (Vägverket) som har ansvar för körkortsutbildningen har för

nära kontakter med de (bilskolorna) som sedan tjänar pengar på oss som försöker ta körkort?

Robert Collin säger: Du, när jag skrev det så blev jag i princip dödshotad av körkolorna.

gubbe med hat säger: Vilka hastighetsgränser tycker du att vi skall ha?

Robert Collin säger: Inte med "hat" va? Jag tror att nuvarande gränser är rätt bra, fast visst skulle jag vilja köra lite fortare på de bästa motorvägarna. Det tror jag skullre vara fullt möjligt.

Jensa säger: vad anser du om trafikpolisens agerande på de svenska vägarna??

Robert Collin säger: De är för få, för slöa, jobbar på fel tider och lägger ner för mycket energi på att jaga fortkörare. De borde

satsa mer på attityd, vårdslöshet och fylla

Mazdaägare säger: Vad har du för uppfattning om japanska bilar?

Robert Collin säger: Bra (tillförlitliga!) men ofta rätt trista.

Volvo V70 säger: Har Du någon erfarenhet av Mini vans? Vilken rekommenderar Du?

Robert Collin säger: Jag har alltid gillar familjebussarna. Min favorit är Citroën Evasion/Peugeot 806. Priset är rena fyndet,

köregenskaperna bäst i klassen och de nya motorerna på 135 hk är rena och snåla. Jänkarna är stora och bekbväma men dyra

och supertörstiga. Scénic och Citroën Picasso som är lite större men billigare är också bra. Läckra Fiat Multipla får man åka till

Danmark och köpa.

Pelle L. säger: Är det en obekväm fråga.....allt för ofta ser man att halkan var orsaken till olyckan, är det inte så att halkan

ALDRIG är orsaken till någon olycka utan felet ligger helt i icke tillräckligt annpassad hastighet...anser du att jag har fel?

Robert Collin säger: Nä, i princip har du rätt. Men halkan överraskar folk och så klarar de inte av situationen.

Toto Santa säger: När kommer motorer med automatisk start/stopp att komma till alla bilmärken (Volvo)? Mercedes har den

som tillval till S-klass. Sänker förbrukningen med 30%. Finns det inte fler som är på väg att nappa på idén ?

Robert Collin säger: Toto: Nen, det sänker definitivt inte med 30 procent. Hur skulle det gå till? Men jag tror att det kommer

fast det tar tid.

övningsköraren säger: vad har du för tips till en som snart ska köra upp?

Robert Collin säger: Om du tycker att du kan köra så finns det bara ett tips: Bli inte nervös. Var lugn så går det bra.

Sigge säger: Svenska begbilspriser ligger högt idag, och det skylls ofta på bilhandeln. Men konsumenten är ju inte införstådd

med att det även innebär lägre pris för sitt inbyte. Har du nån kommentar till det?

Robert Collin säger: Nä, vad ska man säga, du har ju rätt. Det blir en svår omställning för alla.

Kungen av Kungsan säger: Har du kört en Chrystler Viper någon gång?

Robert Collin säger: Jag körde den allra första Vipern i Los Angeles. Gissa att folk glodde. Och ropade och ville titta och

provsitta. Läckert! Tyvärr började det regna andra dagen. Och några killar som skulle in i bilen körde igång larmet kl 24.

övningsköraren säger: du är ute i stan och promenerar, plötsligt får du syn på en snygging. Frågan är: är detta en snygg tjej

eller en vacker bil? Vad lägger du först märke till?

Robert Collin säger: 99 gånger av 100 är det en tjej.

Johannes säger: Har man sett några positiva/negativa effekter på att övningskörningsgränsen är flyttat till 16 år?

Robert Collin säger: Bara positiva! Även om körskolorna surar. Det gäller att köra mycket med mamma eller pappa vid sidan.

Ruben säger: När tror du att alternativa bränslen kommer att slå igenom på riktigt?

Robert Collin säger: Inte förrän oljan tar slut.

ronken säger: Varför dröjer bränslecellsbilarna så länge? Som jag förstått det så är bränslecellsteknologin relativt gammal?

Robert Collin säger: Det tar minst tre minuter att starta motorn, systemet tar mycket plats, det är dyrt och allmänt bökigt.

collin säger: Vad hände med väte bilarna?

Robert Collin säger: Luften gick ur dem... Vem vill köra med en bomb i bakluckan?

ab säger: Vad är det som lockar hos gamla fransyskor (tänker på dina privata bilar)?

Robert Collin säger: BX och R18 - pris/prestanda. SM - finns det en mer framsynt bil?

Rickard säger: Tror du att folk som är 17 är mogna att ta körkortet? Tror själv att en som är 17 är säkrare i trafiken än en som är 100 år och rattar sin gamla Volvo från 50-talet. Eller?

Robert Collin säger: Visst, men först måste 17-åringarna ändra attityd och sluta spela Allan och ta risker.

Erik säger: Vilket är det viktigaste avslöjandet som svenska motorjournalister gjort?

Robert Collin säger: Tjö... Eftersom klockan är två och vi tänker stänga chatten för den här gången så riskerar jag ju inte att

bli motsagd: A-klassens farliga köregenskaper är väl det som gjort störst intryck, kanske. Ok, då slår vi igen. Alltid lika kul att svara på era frågor, näsvisa eller bara allmänt frågvisa. Vi hörs

snart.

Aftonbladet i samarbete med Auto Motor & Sport   TILLBAKA till aftonbladet.se/bil