Rena snurren!

Experten lär dig köra rätt i rondellen

MOTOR

Det byggs allt fler rondeller i Stockholm - men bilisterna vet inte hur man kör.

Varje dag inträffar krockar för att förarna gjort fel.

- Men egentligen är det ganska lätt, säger Jan Sigurdson på S:t Görans Trafikskola.

här krockar många. Trafikläraren Jan Sigurdsons viktigaste råd till alla rondellförare: Var uppmärksam, var ständigt beredd på att de andra kan köra fel.
Foto: Peter Knopp
här krockar många. Trafikläraren Jan Sigurdsons viktigaste råd till alla rondellförare: Var uppmärksam, var ständigt beredd på att de andra kan köra fel.

Rondellerna har blivit högsta mode igen bland vägbyggarna. Fast det heter inte "rondell", utan cirkulationsplats. Rondell är det runda i mitten, innanför vägbanan.

Rondellerna ska dämpa hastigheten och ge ett bättre flyt i trafiken. Cirkulationsplatsen är alltid utmärkt med vägmärkena väjningsplikt och cirkulationsplats. Saknas skyltarna är det en annan typ av korsning, och då gäller andra trafikregler.

- Det viktigaste är att vara ordentligt uppmärksam. Att ständigt vara beredd på att andra kan köra fel, säger Jan Sigurdson.

Det smäller vid filbyten

Det vanligaste felet är att föraren byter fil utan att kontrollera att det är fritt, och så smäller det. Ett annat är att glömma att fordonen inne i cirkulationsplatsen har företräde.

Hur ska man köra för att inte krocka?

- Ta reda på åt vilket håll du ska köra, så att du inte behöver göra ett plötsligt byte mitt inne i cirkulationsplatsen. Vet du vart du ska åka, är det sedan bara att välja rätt körfält.

Och vilket är det?

- Är det en vanlig cirkulationsplats med två körfält, utan särskilda anvisningar genom vägmarkeringar eller körfältsvägvisare i luften, kan du om du ska köra rakt fram välja antingen det högra eller vänstra körfältet. Ska du svänga till höger tar du förstås det högra fältet.

- Vid vänstersväng lägger du dig i vänster körfält men håller ut mot sista refugen före vägen du ska åka in på, eftersom det alltid är säkrast att svänga av från det högra fältet.

Men då byter jag ju körfält mitt i cirkulationsplatsen. Är det inte bättre att vänta till senare?

- Om bilen bakom dig byter körfält vid refugen hamnar den på höger sida om dig, och det är upplagt för en krock när du byter fält.

När ska man blinka?

- När du svänger till höger, eller vänster. Åker du rakt genom cirkulationsplatsen behöver du inte blinka alls.

Vanligaste orsakerna till krock i rondell