Klarar inte hal uppförsbacke

Volvos prestigebil blev sämst i test

MOTOR

Hur smart är egentligen Volvos nya "intelligenta" fyrhjulsdrivna system? När prestigemodellen V70 Cross Country testades i en hal uppförsbacke drev inte bakhjulen.

- Åtminstone något av hjulen borde ha reagerat, säger Kjell Broberg på Spray Bilnytt som gjorde testet.

Fem av de vanligaste fyrhjulsdrivna bilarna på marknaden deltog i testet. Först kördes bilarna i lössnö och som avslutning simulerades att bilarna stod i en hal backe, eller hade ett släp på dragkroken.

Drivhjulen placerades på en rullande landsväg, en anordning inte olik den som Bilprovningen använder för bromstester.

Fyra av bilarna klarade testet, men inte nya Volvo Cross Country.

Bakhjulen rörde sig inte

I Volvons fall började framhjulen spinna, och det ska utlösa drivning av bakhjulen. Men ingenting hände, bakhjulen förblev stilla.

- Ändå gasade jag rejält för att "väcka" systemet, säger Kjell Broberg. Men vi kunde inte upptäcka att Cross Countryn var fyrhjulsdriven alls.

- Hade det varit på riktigt och vi hade dragit ett tungt släp på grusväg, eller dragit upp båten från sjön, hade bilen grävt ned sig och vi hade fått ringa efter bärgare för att komma loss.

Det måste betecknas som ytterst märkligt att en bil som kostar över 315 000 kronor, och i reklamen påstås vara "en intelligentare fyrhjulsdriven bil", inte klarar att ta sig upp för en hal uppförsbacke.

Volvo skyller det dåliga resultatet med att hjulen inte belastades tillräckligt hårt på det sätt som testet genomfördes.

- Man måste låta systemet jobba lite grann innan fyrhjulsdrivningen går i, säger Karin Larsson, på informationsavdelningen på Volvo Personbilar AB.

VW har bytt koppling

Normalt är Volvo V70 Cross Country framhjulsdriven till 95 procent, men när något av framhjulen börjar slira kopplas bakhjulen in automatiskt via en viskokoppling.

Volkswagen har övergivet vätskekopplingen i sina fyrhjulsdrivna bilar till förmån för den snabbare Haldex-kopplingen. Frågan är om också Volvo tvingas byta system.

Volvo erkänner att kunder har ringt och klagat.

- Vi talar om för dem att man måste gasa hårdare, efter det har det inte varit några problem.

2 800 sålda i Sverige

Rykten gör dock gällande att Volvo tvingats ta tillbaka bilar, men det förnekas bestämt. Sedan introduktionen i augusti i fjol har nära 2 800 Volvo Cross Country sålts i Sverige.

De övriga bilarna i testet var Nissan Terrano 2, Ford Explorer, Honda HR-V och VW Golf 4-Motion.

Sven-Anders Eriksson