Polisen nobbar nya fartregler

– Vi kan inte stoppa och bötfälla folk som råkat göra ett misstag

MOTOR

Rikspolisstyrelsen vill ta i hårdare mot fartsyndarna.

Den gamla ”momsen” på tio kilometer över hastighetsbegränsningen ska bort.

I stället ska du få köra max tio procent fortare än vad som står på skylten utan att behöva böta.

Landets trafikpoliser ratar förslaget.

”MOMSEN” BORT Rikspolisstyrelsen vill avskaffa den gamla ”momsen” som tillåter att man kör tio kilometer över hastighetsgränsen. Men landets trafikpoliser vägrar följa de nya direktiven om de införs.
Foto: KAI REHN
”MOMSEN” BORT Rikspolisstyrelsen vill avskaffa den gamla ”momsen” som tillåter att man kör tio kilometer över hastighetsgränsen. Men landets trafikpoliser vägrar följa de nya direktiven om de införs.

– Jag kan inte se en vanlig hederlig människa i ögonen och bötfälla för att han eller hon råkat köra aningen för fort. Det är bara öststatspoliser som kan hålla på med sånt, säger Ruben Börjesson, trafikpolis i Nyköping.

Förslaget att minska toleransgränserna vid fortkörning finns med i en ny nationell strategi för trafikövervakning som Rikspolisstyrelsen arbetat ut.

RPS skriver att dagens toleransgränser är allt för frikostiga och motverkar försöken att sänka medelhastigheterna vilket i sin tur är ett led i Nollvisionen för en säkrare trafik.

I dag finns det inga klara regler för toleransnivåerna men generellt tillåter polisen ”tio över”, det vill säga tio kilometer i timmen mer än tillåten hastighet.

Bara tio procent ska godkännas

I det nya direktivet vill RPS bara godkänna tio procent över, det vill säga 55 på 50-sträcka, 77 på 70-väg och så vidare.

Den så kallade momsen, den fortkörning som polisen ser genom fingrarna med, har alltid varit ett problem för beslutsfattarna men trafikpolisen vid vägkanten ser saken på ett annat sätt.

– Vi kan inte stoppa och bötfälla en massa människor som råkat göra ett misstag, säger Ruben Börjesson.

– Vårt jobb måste vara att ta fast dem som tar kalkylerade risker och som alltid kör för fort.

Trafikpolisen i Sörmland har skrivit till RPS att man tänker fortsätta jobba med den gamla ”momsen”, vad än Rikspolisstyrelsen skriver i sina direktiv.

– Det finns gråzoner inom all brottslighet, säger Ruben Börjesson. Inom trafiken godkänns oftast att man bryter heldragen linje om det inte är för mycket, att man inte stannar helt vid stopplikt och så vidare.

Gynnar notoriska fortkörare

– Ska vi börja bötfälla hederligt folk för att de gjort en bagatellartad fortkörning kan det bli svårt att förklara varför vi inte hinner med att åka på villainbrott, bilstölder och misshandel, brott som folk upplever som betydligt allvarligare. Dessutom kommer de notoriska fortkörarna att klara sig undan upptäckt för att vi är upptagna med att skriva på struntförseelser.

Aftonbladet i samarbete med Auto Motor & Sport   TILLBAKA till aftonbladet.se/bil

Robert Collin