Krockkudden löstes inte ut

Edith Hellgren, 60: Det är ett under att jag lever

MOTOR

Edith Hellgren, 60, totalkraschade med sin ett år gamla familjebuss Seat Alhambra.

Krockkudden utlöstes inte.

- Det är ett under att jag lever, säger hon.

BARA ETT ÅR GAMMAL Familjen Hellgrens familjebuss Seat Alhambra var bara ett år gammal och extrautrustad med krockkuddar för 15 000 kronor. Trots detta utlöstes de inte när hon voltade med bilen på väg till jobbet. Trots att det kunde gått mycket illa klarade sig Edith Hellgren undan med blåmärken över hela kroppen.
Foto: PETER KNOPP
BARA ETT ÅR GAMMAL Familjen Hellgrens familjebuss Seat Alhambra var bara ett år gammal och extrautrustad med krockkuddar för 15 000 kronor. Trots detta utlöstes de inte när hon voltade med bilen på väg till jobbet. Trots att det kunde gått mycket illa klarade sig Edith Hellgren undan med blåmärken över hela kroppen.

Både hon och hennes man är chockade över det inträffade, eller rättare sagt av det som inte hände.

- Har man betalat dyra pengar för krockkuddar för att skydda sig vid en olyckshändelse, har man rätt att kräva att de fungerar, säger Raul Hellgren.

Olyckan skedde när Edith Hellgren var på väg från hemmet i Täby till jobbet i Rimbo.

På Norrtäljevägen tvingades hon väja för en mötande buss, som gjorde en omkörning. För att inte krocka styrde hon ut mot dikesrenen, men fick plötsligt i stället sladd på sin bil. Den började snurra och var på väg att kana över i mötande körbana.

På något sätt lyckades Edith förhindra det, men kunde inte undvika att bilen voltade och kraschade i diket.

"Bältet räddade mig"

- Det var som på film. Snö och glassplitter yrde över mig.

Edith var borta en stund, hur länge vet hon inte. När hon vaknade till hängde hon i säkerhetsbältet. Utan att krockkudden hade lösts ut.

- Nu räddade bältet mig, men nog borde väl kudden ha lösts ut som ett extra skydd.

Maken Raul är ännu mer upprörd.

- Bilen har sladdat, slagit runt med kraft och landat på vänster framnos. Den är söndermosad och går inte att laga. Om inte kudden ska lösa ut då, vet jag inte när den ska göra det.

Edith Hellgren kom undan den vådliga vältningen med livet i behåll. Hon är öm och stel och har blåmärken över hela kroppen, i övrigt är hon oskadd.

På Svenska Volkswagen som importerar och säljer Seat vet man inte varför krockkudden förblev outlöst.

- Generellt kan man säga att förar- och passagerarkrockkuddar bara löser ut i samband med frontalkollisioner, säger informationschef Rickard Fagerlund. Vid sidokrock ska de i princip överhuvudtaget inte lösa ut.

- Det här verkar kunna liknas vid en "sidokollision" eftersom den voltade.

Ett antal tillbud varje år

- Men vi tar allvarligt på det inträffade och ska genast undersöka bilen för att komma fram till orsaken.

Kuddar som löser ut när dom inte ska, kuddar som inte utlöser när dom ska göra det. Varje år sker ett antal oförklarliga tillbud med krockkuddar.

Kan vi egentligen lita på krockkuddarna?

- Jo, det tycker jag. Problemen är försvinnande få i förhållande till nyttan de gör, säger Jan Wenäll, trafiksäkerhetsforskare på VTI, Väg- och transportforskningsinstitutet, i Linköping.

Olycksbilen var utrustad med dubbla krockkuddar till en kostnad av 15 000 kronor. Däremot saknades sidokrockkuddar.

Aftonbladet i samarbete med Auto Motor & Sport   TILLBAKA till aftonbladet.se/bil

Sven-Anders Eriksson