Svenskarna har inte råd med Saab och Volvo

Aftonbladets undersökning: Vi kan betala max 150 000 för en ny bil

1 av 2
Billigaste Volvon - Volvo S40.
MOTOR

Svenska folket har inte råd att köpa svenskt.

Det är det överraskande resultatet av Aftonbladets unika enkät där vi frågade läsarna hur mycket man är beredd att betala för en ny bil.

Och svaret är: 100 000 - 150 000 kronor.

För den summan kan jag i dag varken köpa en ny Volvo eller en ny Saab.

Vi delade in bilköpet i tretton klasser: mindre än 25 000 kronor, 25 000 kr, 50 000 kr, 75 000 kr, 100 000 kr, 125 000 kr, 150 000 kr, 175 000 kr, 200 000 kr, 250 000 kr, 300 000 kr, 350 000 kr och 400 000 kronor eller mera.

Totalt svarade 16 757 personer. Om vi för enkelhetens skull delar in svaren i endast tre klasser blir resultatet så här:

32 procent är beredd att betala 100 000 kronor - 150 000 kronor för en ny bil.

27 procent 175 000 kronor - 250 000 kronor.

18,4 procent 25 000 -75 000 kronor.

13,7 procent 300 000 - 400 000 kronor, eller mera.

6,9 procent mindre än 25 000 kronor.

Signal till Volvo och Saab

När det gäller prisklasserna mindre än 25 000 kronor - 75 000 kronor handlar det säkert om en begagnad bil.

Vi frågade också om man föredrar en helt ny bil, eller en som är begagnad.

10 122 svarade. Man kan utgå från att många som köper en begagnade bil väljer en som är billig.

- Resultatet är intressant och en signal till Volvo och Saab att så fort som möjligt ta fram en liten bil, säger Göran Andersson ansvarig för bilfrågor på Konsumentverket.

- Av tradition har vi alltid köpt stora och dyra bilar i Sverige men i takt med att miljöfrågorna spelar större roll börjar folk ändra vanor.

Lyxiga förmånsbilar

Hittills har de svenska tillverkarna i första hand satsat på stora och lyxiga förmånsbilar. För tjänstebilsåkarna spelar priset mindre roll och klassen är inte lika känslig för vikande konjunkturer.

Även på Volvo tycker man att utfallet av Aftonbladets enkät är intressant.

- Det är sant att vi inte har någon Volvo i den aktuella prisklassen men vi säljer bra i alla fall, säger Lennart Ström på Volvo Sverige AB.

- Det beror på att nästan hälften av vår försäljning består att tjänstebilar, och det är en mycket viktig grupp för oss i dag.

- Utan att säga för mycket, kan jag säga att det kommer flera nya spännande bilar från Volvo, säger Lennart Ström.

På Saab följer man utvecklingen noga.

- Fortsätter klassen att växa kan vi utgå från att även Saab kommer att finnas med där så småningom, säger Christer Nilsson presstalesman på Saab Automobile AB.

- De här bilarna köps ofta som andrabil i familjen, och det är klart spännande.

Bilar som kostar under 150 000 kronor

Aftonbladet i samarbete med Auto Motor & Sport   TILLBAKA till aftonbladet.se/bil

Sven-Anders Eriksson