”Dödens vägar” ska byggas om

Gårdagens dödsolycka hade kunnat undvikas

MOTOR

Helgens dödsolycka på E 18 mellan Hallstahammar och Köping då fyra personer omkom hade kunnat undvikas om det funnits mitträcken.

I sommar byggs vägen om.

För andra av 100-talet vägar som identifierats som ''dödens vägar'' dröjer det minst två år innan de är åtgärdade.

- Med mitträcken hade bilen fångats upp och fösts tillbaka till det egna körfältet. Det skulle ha blivit plåtskador och möjligen pisksnärtskador, säger Thomas Erlandson, planeringschef på Vägverket i Eskilstuna.

Vid den svåra olyckan på E 18 mellan Hallstahammar och Köping i söndags råkade en äldre kvinna i en personbil komma över på fel sida av vägen. Hon frontalkrockade med en lastbil som i sin tur kolliderade med ytterligare en personbil. Fyra personer förolyckades.

Just det aktuella vägavsnittet finns med på Vägverkets lista över de drygt hundra farligaste vägarna i Sverige. Listan sattes upp redan 1999 och sedan dess har Vägverket arbetat med att förbättra vägarna.

Byggs om snabbt

-Vi jobbar för högtryck, säger Thomas Erlandson och påpekar att det i vanliga fall tar Vägverket fem-sex år att bygga om en väg. Nu tar det som bäst bara ett halvår.

Vägverket presenterade listan över de farligaste vägarna för regeringen i fjol. På den finns 123 statliga vägsträckor upptagna på vilka trafiken årligen skördar runt 100 dödsoffer och uppemot 600 skadade - en fjärdedel av de allvarligaste olyckorna på det statliga vägnätet.

Mitträcken som hindrar bilar från att komma över på fel sida, lösningar för att undvika farliga vänstersvängar och områden fria från farliga stenar och stolpar närmast vägarna är några av de insatser som ska göra vägarna säkrare.

Omstridda åtgärder

-Hittills har vi arbetat med motortrafikleder som går relativt lätt att åtgärda. Att åtgärda vägar med anslutningar från enskilda vägar tar längre tid. Då kan det bli förhandlingar med markägare om att stänga vägar eller bygga parallellvägar, säger Thomas Erlandson.

Enligt Vägverket är tanken att 20 mil per år av det statliga vägnätet ska förses med mitträcken fram till år 2003. Vid det här laget har man goda erfarenheter av räckena men helt okontroversiella är de inte.

- Det är inget oomstritt hjälpmedel. Vi vet exempelvis inte om det är en jobbig miljö för förare som ska köra långa sträckor med mitträcken. Utryckningsfordon har också svårare att komma fram där det finns räcken, säger Gunnar Tunkrans på Vägverket i Borlänge.

Vägarna som byggs om i sommar

Aftonbladet i samarbete med Auto Motor & Sport   TILLBAKA till aftonbladet.se/bil

Fredrik Sjöquist/TT