Här är världens säkraste bil

Renult Laguna första bilen värd fem stjärnor i Euro NCAP-test

FÖRSTA BILEN VÄRD FEM STJÄRNOR Renault Laguna II är första bilen som fått fem stjärnor i Euro NCAP-testet. Ingen av 85 tidigare testade bilmodeller har fått så högt betyg.
FÖRSTA BILEN VÄRD FEM STJÄRNOR Renault Laguna II är första bilen som fått fem stjärnor i Euro NCAP-testet. Ingen av 85 tidigare testade bilmodeller har fått så högt betyg.
MOTOR

Här är en av världens säkraste personbilar. För första gången har en bil som testats i det europeiska krockprovsprogrammet fått fem stjärnor i betyg för trafiksäkerhet, Renault Laguna II.

Vid en presskonferens på Vägverket i Stockholm i förmiddags presenterades resultaten från de senaste testerna som gjorts inom krockprovsprogrammet Euro NCAP.

Olika krocktester

Under hösten och vintern har åtta bilar i tre olika klasser krockats i England, Holland och Tyskland. Man har undersökt hur bra bilarna klarar frontalkrockar och sidokollisioner och kommit fram till att en modell för första gången sedan programmet infördes är förtjänt av toppbetyg. Ingen annan av de 85 bilar som testats tidigare har fått fler än fyra stjärnor.

”Inga svaga punkter”

Renault Laguna II har det mesta som kan begäras av en familjebil.

– Den har inga svaga punkter, utan lyckas med alla aspekter på en gång, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Vägverket.

Men det finns en svaghet hos Laguna, på en punkt som inte ingick i betygssättningen den här gången.

– För barn är det inte optimalt eftersom den inte använder sig av bakåtvända stolar för lite äldre barn, säger Claes Tingvall.

Ökad säkerhet

Säkerheten har överlag ökat kraftigt bland de flesta bilmodeller under de senaste åren, enligt Vägverket. Till exempel börjar sidokrockkuddar bli standard. Av de åtta testade hade sju bilmodeller krockkuddar på sidorna. Men på ett område är inte tillverkarna lika angelägna om att lägga ner pengar och tid på utveckling. Skyddet för fotgängarna.

Tummen ner för Audi A4

Riktigt kritiska är Vägverket mot Audi A4. Den modellen fick en futtig stjärna för fotgängarskydd.

– Vissa tillverkade i Japan verkar bry sig om det, men inte de europeiska. Det tycker vi är uppseendeväckande. Det handlar om att mjukgöra fronten på bilen, ta bort hårt skrot precis under huven, och det spelar en stor roll. Om tillverkarna lade sig på nivån som är föreslagen för en ny lagstiftning i Europa skulle 20 000 liv kunna räddas varje år i Europa, säger Claes Tingvall.

WEBB-TV KROCKTESTET

Här är testets alla stjärnor

Daniel Persson