Renare kan man inte åka

SL satsar miljoner på vattenbussar

MOTOR

SL satsar på vätgasdrivna bränslecellsbussar på Stockholms gator.

Om två år kommer bussarna som släpper ut vatten i stället för farliga avgaser.

Renare kan man inte åka.

SL ÄR I GASEN Nu satsar SL på vätgasdrivna bränslecellsbussar som släpper ut vatten i stället för avgaser.
Foto: Grafik: PARTIK LINDWALL
SL ÄR I GASEN Nu satsar SL på vätgasdrivna bränslecellsbussar som släpper ut vatten i stället för avgaser.

De eterdoftande etanolbussarna i Stockholm har varit en stor miljöframgång. Nu tar SL nästa steg tillsammans med busstillverkaren DaimlerChrysler och inför den mycket avancerade bränslecellstekniken.

DaimlerChrysler har redan en citybuss som drivs av bränsleceller, Nebus. Det är en helt "vanlig" buss med lågt golv och tre dörrar. På taket finns utrymmen för vätgastankar, själva bränslecellerna och ett stort luftintag. Under golvet sitter elmotorn.

Passagerarutrymmet påverkas inte alls.

I en första omgång handlar det om tre bussar som ska trafikera Stockholms innerstad under två års tid innan en utvärdering sker.

Ren - men dyr teknik

Bränslecellstekniken har utvecklats snabbt, och bränsleceller är mycket effektivare än vanliga förbränningsmotorer. De är i stort sett underhållsfria, tysta och ger inga utsläpp annat än rent vatten.

Men tekniken är dyr. En vätgasbuss kostar tio gånger så mycket som en vanlig buss.

Ännu saknas tankningsstationer för vätgas i Stockholm, men de ska byggas i god innan bussarna levereras.

- Vi ska utreda två olika metoder att tillverka vätgas på ett förnybart sätt. Den ena bygger på vätgas och den andra innebär en vanlig hydrolys av vatten, säger Jonas Strömberg miljösamordnare på SL.

Kostar 40 miljoner

SL:s bränslecellsbussprojekt görs tillsammans med åtta andra europeiska städer: London, Barcelona, Amsterdam, Milano, Luxemburg, Stuttgart, Hamburg och Porto. Totalt handlar det om 27 bussar.

Den svenska delen av projektet kostar runt 40 miljoner kronor.

Aftonbladet i samarbete med Auto Motor & Sport   TILLBAKA till aftonbladet.se/bil

Sven-Anders Eriksson