Störst, starkast, snabbast

Renault Clio har äkta GTI-känsla

MOTOR

Renault Clio är en busbil av bästa märke, här finns de egenskaper som gör en äkta GTI-bil.

Clio väger lite, har starkaste motorn i gänget och är helt följdriktigt snabbast. Clio har också högst toppfart och vägegenskaper som är mycket bra.

Motorn på två liter och hela 170 hästkrafter och någon snåljåp är den inte när man trampar på gasen.

Räkna med litern per mil om det ska vara något sånär roligt.

En annan nackdel med den stora, starka motorn är att motorkraften ”läcker” ut i styrningen, det kan alltså dra rejält i ratten under kraftig acceleration.

I övrigt är Clio en trevligt ombonad bil med god komfort trots den lite hårdare fjädringen.

Baksätet har en svaghet: den låga takhöjden som gör att långväxta inte trivs eller rent av får problem att få plats.

Och ska vi klaga på något ytterligare så ger de breda däcken lite för mycket däckbuller för att det ska kännas helt bra.

Men totalt sett har Renault gjort läxan bra. Utknackade skärmar ger det rätta tuffa utseendet och inuti känns sådana saker som den mockaklädda ratten och raciga växelspaksknoppen helt rätt.

Dessvärre är priset i högsta laget.

Men den äkta GTI-känsla får kanske kosta lite mer. Och andrahandsvärdet är trots allt bra.

Fler GTI-bilar:

Fräckast, fartigast, tuffast Peugeot GTI är klassens fynd

Tomt i tanken och plånboken... Volkswagen Lupo känns liten och alert

Mycket körglädje med Toyota Yaris - men var är morret?

Seat Ibiza har äkta GTI-känsla - men priset är skyhögt

Renault Clio Sport

Thomas Berggren