Tomt i tanken och plånboken...

Volkswagen Lupo känns liten och alert

MOTOR

Volkswagen uppfann GTI-klassen och följer nu egna traditionen med VW Lupo GTI.

Första intrycket: det var länge sedan en bil i den här ligan kändes så liten och så alert.

Man faller pladask för utseendet hos Lupo GTI. Fronten har fått lampor av Xenontyp och djupare frontspoiler med nätförsedda luftintag.

Lättmetallfälgar i storleken 6,5x15 tum huserar under utknackade skärmar både fram och bak.

200 kilo lättare än Polo

Fräckast är ändå bakdelen med en liten takvinge och två uppnosiga utblås i mitten.

GTI-temat följs upp invändigt; Sportstolar, illröda bälten och läderratt höjer alltid pulsen hos föraren.

Under huven hittar vi samma 1,6-litersmotor som i Polo GTI, men Lupo GTI väger nästan 200 kilo mindre.

Fördel Lupo, alltså när det kommer an på prestanda.

Standard-Lupo har ett spänstigt chassi och GTI:n har styvats upp ytterligare. Ett plus är det standardmonterade ESP-system som ser till att den lilla, svagt understyrda bilen hålls på rätt kurs när det går för fort.

Lupo är en liten bil med vuxna egenskaper.

Utrymmet är förvånansvärt stort för fram- och baksätespassagerarna. GTI-stolarna är rejäla. Fjädringskomforten är fullt acceptabel för biltypen och tillsammans med en låg bullernivå skulle bilen hävda sig väl på långfärder - om det inte vore för räckvidden.

Oops, bensinen redan slut?

GTI-modellen får nämligen även den hålla till godo med 34-literstanken, och då kommer man inte långt om kraften utnyttjas.

Det är lätt att trivas med själva bilen, men detsamma gäller inte prislappen. Hela 152 500 kronor för en 3,5-metersbil känns dyrt.

Volkswagen tar därmed 13 000 kronor mer för sportversionen av Lupo än Polo.

Fler GTI-bilar:

Fräckast, fartigast, tuffast Peugeot GTI är klassens fynd

Störst, starkast, snabbast Renault Clio har äkta GTI-känsla

Mycket körglädje med Toyota Yaris - men var är morret?

Seat Ibiza har äkta GTI-känsla - men priset är skyhögt

Volkswagen Lupo GTI

Thomas Berggren