Mycket körglädje med Toyota Yaris

- men var är morret?

MOTOR

Formel 1-premiär nästa år, men Toyota har fler planer.

Åren framöver kommer Toyota att locka med prestandavarianter av samtliga modeller.

Först ut med ”T-märket” i nosen är lilla Toyota Yaris Ts - och i F1-tider naturligtvis med vassare motor.

T-Sport ska byggas till och bli ett begrepp och självklart är det inte bara ögonfröjd. Motorn i lilla Yaris har har därför fått ökad cylindervolym och ger numera 105 hk.

Accelerationen är bra om än inte hisnande: 0-100 km/tim går på nio sekunder och toppfarten är 180 km/tim.

Den svagaste punkten i konceptet är motorljudet i Yaris Ts som saknar det rätta morret på höga varv samtidigt som bilen blir för surrig på landsväg.

Ts har hårdare fjädrar och är sänkt med 20 millimeter, däcken är lite bredare och med så enkla medel har redan bra väghållning blivit bättre.

Inget fel på körglädjen

Kör bilen genom några skarpa böjar och den rinner igenom med gott grepp utan att understyra som många andra trimmade småbilar.

Bromsarna biter bra och växellägena korta, Yaris Ts har alltså mycket körglädje inbyggd.

På minussidan finns en brist i styrkänslan, viss stötighet i låg hastighet och lite slammer från chassit, men det är ett lågt pris att betala för den uppgraderade körglädjen.

Interiört hittar man sportiga stolar och normala visare i instrumenten.

Prispåslaget är modesta 14 100 kronor.

Väl värt för den som vill busa lite.

Fler GTI-bilar:

Fräckast, fartigast, tuffast Peugeot GTI är klassens fynd

Störst, starkast, snabbast Renault Clio har äkta GTI-känsla

Tomt i tanken och plånboken... Volkswagen Lupo känns liten och alert

Seat Ibiza har äkta GTI-känsla - men priset är skyhögt

Toyota Yaris Ts

Thomas Berggren