Seat Ibiza har äkta GTI-känsla

- men priset är skyhögt

MOTOR

Det spanska GTI-bidraget har funnits i några år och genomgått en ansiktslyftning som var välbehövlig.

I grunden en vanlig Ibiza där spanjorerna stoppat ner Volkswagens femventilade 1,8-litermotor på 156 hästkrafter och det är en bra GTI-motor.

Här finns ett kraftfullt bottendrag och längre upp i registret både låter det härligt och skjuter på bra.

Så långt skön, äkta GTI-känsla.

Men när vi kommer till växellådan känns det visset; lådan har alldeles för långa slag och är inte tillräckligt exakt.

Men interiört finns de rätta sakerna: sportigare stolar och fräsiga detaljer.

Också Seat är klart roligare att köra på grus än på asfalt; det är lätt att rikta in nosen med hjälp av en bakvagn som släppts ut i kontrollerad drift.

Detaljintrycket är dessvärre inte bra. Det slamrar från olika håll och Cupra är också en av de bullrigare i klassen. Lite synd, för Cupra är trots att den är något åldrad i konstruktionen en äkta GTI-bil som har klara kvaliteter.

Men priset känns skyhögt i synnerhet med tanke på det dåliga andrahandsvärdet.

Fler GTI-bilar:

Fräckast, fartigast, tuffast Peugeot GTI är klassens fynd

Störst, starkast, snabbast Renault Clio har äkta GTI-känsla

Tomt i tanken och plånboken... Volkswagen Lupo känns liten och alert

Mycket körglädje med Toyota Yaris - men var är morret?

Seat Ibiza Cupra

Thomas Berggren