Den gyllene medelvägen

Peugeot 307 - ser ut som en bil men är som en buss

MOTOR

Peugeot 307 är den mest spännande nyheten i Golf-klassen på många år. Och det är med en enda detalj 307 utklassar alla konkurrenterna: takhöjden!

Bilen är lätt att kliva in i, man sitter högt och baksätet klår betydligt större bilar.

TESTAD I MAROCKO Parkerade åsnor utanför arbetsplatserna är betydligt vanligare än parkerade bilar.
Foto: Robert Collin
TESTAD I MAROCKO Parkerade åsnor utanför arbetsplatserna är betydligt vanligare än parkerade bilar.

Franska ärkerivalen Renault uppfann både den sjusitsiga familjebussen (Espace, 1984) och 15 år senare den femsitsiga (Scénic). Men trots att de högbyggda bilarna blir allt mer populära har bilar med traditionellt utseende fortfarande köparna i ett fast grepp.

307 är den gyllene medelvägen. Den ser ut som en vanlig bil, känns som en vanlig bil, men har nästan rymden som en familjebuss.

Storbilskänsla

Fram är det storbilskänsla tack vare rejäla mått och att vindrutan är ovanligt stor och långt framdragen. Bak är betydligt större än i de flesta mellanklassbilarna, betydligt större än i högbygget Renault Scénic och nästan lika rymligt som i Volvo V70!

Barn sitter högt med bra sikt både framåt och åt sidorna och vuxna har gott om plats både för ben och huvud.

307 är byggd på en helt ny bottenplatta med mycket stor hjulbas vilket ger goda utrymmen samtidigt som köregenskaperna kan göras säkra.

Peugeot har länge haft problem med att bakvagnen kan sladda ut i en undanmanöver eller vid gasuppsläpp i en kurva. Lilla busbilen 205 var först med den fula ovanan och sen hängde problemet med i varenda ny modell. I 307 påstås problemen vara botade i och med en helt ny bakaxel som minimerar spårviddsförändringar.

Det är när avståndet mellan bakhjulen varierar som de lömska köregenskaperna kan dyka upp. Mest känd blev Mercedes A-klass som inte bara sladdade utan dessutom välte på grund av en allt för klen bakaxel.

307 är ju också en ganska hög bil och därför har Peugeot lämnat sin gamla klassiska och rätt mjuka bakaxel. Den nya är dessutom både lättare och billigare att bygga.

Testad i Marocko

Nykomlingen som ersätter 306 kommer till Sverige andra veckan i juni men vi journalister fick köra den i slutet av maj i den forna franska kolonin Marocko.

Marocko i nordvästra Afrika domineras av Atlasbergen och Sahara och det nerslitna vägnätet ger perspektiv på våra egna vägar. Dessbättre är trafiken gles. Bilarna är antingen små lastbilar och taxi, mest gamla Peugeot 504 och en hel del Opel Rekord kombi och sen är det cyklar och en del gamla mopeder. Många rider åsna eller mula till jobbet.

Trots usel asfalt kändes 307 bekvämt fjädrad, ljudnivån bak var dock hög. Vi får se, kanske är bilen riktigt tyst när den kommer till vår något så när släta asfalt.

Köregenskaperna däremot var det inget fel på. Styrningen, med elektrisk fartberoende servo, känns exakt och hjulaxlar och fjädring gör sitt jobb utan anmärkning.

interiören är ombonad med snygga tåliga material och stolarna är rejält tilltagna både fram och bak.

Vi fick köra 307 med de tre motorer som kommer till Sverige. 1,6-litersmotorn på 110 hk räcker till mer än väl. På bergsvägarna fick man växla ner ett eller ett par steg men motorn fungerade bra ihop med bilen.

Två-litersmotorn på 137 hk är förstås piggare, men personligen tycker jag att den är att ta i. Visst, jag har redan läst utländska kolleger som tycker att 1,6:an är för slö men glöm inte bort att många biljournalister har racern BMW M3 som måttstock...

Dieseln på två liter och 90 hk men med rejält vridmoment är kanske den allra bästa motorn. Den kommer senare i höst med Peugeots unika partikelfilter, men dessvärre är den tokdyr på grund av vår svenska straffskatt på dieselbilar.

Peugeot 307 XT 1,6

Robert Collin