Priserna sjunker – nu är det köpläge

Citroën, Fiat och Saab rasar mest

1 av 4 | Foto: LENNART PETTERSSON
Volvo V70 fortsätter att tuffa på som värdefull. Bara en procent har priset sjunkit på 99:an sedan i februari. V70 är ingen billig bil att köpa, men ägaren kan trösta sig med ett grymt andrahandsvärde.
MOTOR

Priserna på begagnade bilar fortsätter att rasa kraftigt i Sverige.

Sedan februari har prisnivån sjunkit med 5,3 procent.

För enskilda märken och modeller är fallet ännu mera.

Priserna för begagnade bilar sjunker avsevärt, bara sedan februari noterar en del märken rejäla ras.

Motorbranschens nya riktpriser kommer till handlarna om några veckor, men Aftonbladet kan redan nu presentera priserna för 11 märken - 22 modeller.

Största raset gäller Renault Laguna från 1996. Inte så konstigt kanske, eftersom en nybakad modell kommit till hallarna.

Minsta ras i listan: Volvo V70.

Priserna sjunker - nu är det köpläge

Det visar den helt nya prislistan från Motorbranschens riksförbund som börjar distribueras till bilhandlarna nästa vecka.

Men Aftonbladet kan redan nu avslöja att det skett stora förändringar jämfört med förra listan, som baserades på priserna i februari.

Störst är raset för Citroën (6,0 procent), Fiat (5,9 procent) och Saab (5,6 procent).

Direktimport sätter press

Subaru är enda märke som lyckats hålla ställningarna och faktiskt ökat något, knappt en procent.

Priserna bygger på försäljningsstatistik, det vill säga vad handlarna tagit ut för pris under de senaste tre månaderna.

Anledningen till att priserna på begagnade bilar fortsätter att sjunka är tre:

1. Nybilspriserna har gått ner.

2. Den goda nybilsförsäljningen i slutet av 2000.

3. Direktimporten sätter press på handlarna att sänka sina begagnatpriser i nivå med övriga Europa.

Äldre bilar rasar mest

Men att priserna sjunkit så mycket är ändå en stor överraskning.

- Den psykologiska effekt som mycket styr aktiemarknaden och bensinmarknaden börjar också smitta av sig på bilmarknaden, säger Risto Teerilahti på Autodata som tar fram begagnatpriserna åt Motorbranschen.

Enligt Risto Teerilahti kunde man se en tendens till förändring redan under hösten, men att den nu slagit ut i "full blom" lagom till sommaren.

Prisraset har drabbat de äldre bilarna allra mest, medan de nya klarat sig bättre. Värst är raset för årsmodell 1991 (7,1 procent) och årsmodell 1992 (7,0 procent).

Vi kan också redovisa hur det har gått för några enskilda modeller, totalt 22 stycken.

Det handlar dels om 99:or som gått 4 000 mil och dessutom 96:or som rullat 6 000 mil.

Bland årsmodell 1996 har till exempel Renault Laguna 2.0 sjunkit med inte mindre än tio procent, Honda Accord 2.0 och Toyota Carina E 2.0 med nästan lika mycket eller nio procent var.

Ford Mondeo steg i pris, en procent.

Nya modeller

För årsmodell 1999 är det återigen Renault Laguna 2.0 som rasat mest, sju procent. Audi A4 1.8 och Peugeot 406 ST 2.0 därefter med sex procent.

Att visa modeller rasar mer än andra kan förstås också bero på att de ersatts av nya modeller.

Det gäller Renault Laguna, och även Citroën som under våren lanserat nya Citroën C5.

Sven-Anders Eriksson