Fräckast, fartigast, tuffast

Peugeot GTI är klassens fynd

MOTOR

Utseendet kan vara en smaksak men frågan är om inte Peugeot 206 GTI är den fräckaste GTI-bilen.

Fartiga linjer, tuffa detaljer, snygg inuti.

Peugeot har också en lång GTI-tradition, gamla 205:an hyllas alltjämt som en av de stora i GTI-klassen.

206 GTI följer det gamla mönstret men har inte riktigt samma skärpa när det kommer an på väghållning och uppträdande på vägen.

Kanske är det rallyverksamheten som influerat teknikerna, 206 GTI sladdar hellre ut med baken än plogar med framhjulen när det går lite för fort.

Kul för föraren, om han är med på noterna.

En extra trygghet kan då vara att Peugeot 206 GTI har mycket bra bromsar som inte mattas vid upprepade inbromsningar.

För fort kan det gärna gå. Motorn på 136 hästar är mer bottenstark än ylande högvarvsspetsig och det betyder att man inte behöver växla så flitigt.

Lika bra det, eftersom växellådan har långa slag och är lite inexakt.

Interiört finns snygga sportstolar som känns rejäla och ger bra stöd för ryggen. Baksätet är inte stort men kan ta två vuxna.

Okej att detaljkvaliteten inte är klassens högsta, men priset känns i alla fall inte betungande. 206 GTI är billig, både i inköp och drift.

Runt 40 000 kronor mindre än för Clio gör 206 GTI till klassens fynd.

Fler GTI-bilar:

Störst, starkast, snabbast Renault Clio har äkta GTI-känsla

Tomt i tanken och plånboken... Volkswagen Lupo känns liten och alert

Mycket körglädje med Toyota Yaris - men var är morret?

Seat Ibiza har äkta GTI-känsla - men priset är skyhögt

Peugeot 206 GTI

Thomas Berggren