Citroën sänkte priset och blev ett fynd i alla klasser

Golfklassen: För 140 000 finns det mycket bra att välja på

1 av 2
Citroën Xsara II 1,6 Break med bra bruksmotor och lågt pris.
MOTOR

Tillräckligt stora för att rymma en familj och betydligt billigare än mellanklassen, den så kallade Golfklassens kombivagnar är budget redan i grunden.

Mellanklassen är numera mer lik storbilsklassen.

Utrymmesmässigt är flera mellanklassare lika stora som ett antal traditionella stora bilar.

Här finns naturligtvis en uppsjö av (budget)kombibilar. Låt oss börja med prispressarna: Peugeot 306 Kombi, Skoda Octavia Kombi, prissänkta Citroën Xsara och den billigaste - Suzuki Baleno Kombi.

Men Suzukin kan inte rekommenderas, krockskyddet är alldeles för dåligt.

Peugeot 306 Kombi är bra, har stark motor och är rymlig - men dessvärre redan på väg att dö ut för att ersättas av nya 307-modellen.

Om några veckor är din nya 306 Kombi redan "förra modellen" med allt vad det innebär för andrahandsvärdet.

Golf och Corolla för dyra

Skoda Octavia är däremot ett utmärkt köp: bra pris (132 900), bra kvalité, rejält lastutrymme, bra vägegenskaper. Men Octavia har, och läs noga, ett uruselt, trångt baksäte!

På drygt 140 000-nivån finns flera kända storheter: Ford Focus, Mitsubishi Lancer, Fiat Marea och Renault Mégane, samtliga med 1,6-litersmotorer.

Av dem är Mégane Kombi vassast: bra komfort, stora utrymmen, bra garantier. Och priset är okej.

Ytterligare ett steg uppåt i pris finner vi VW Golf Kombi och Toyota Corolla Kombi. Fina bilar - men varför måste de kosta minst 20 000 kronor mer än andra, lika bra eller bättre bilar?

Ska det vara budget finns varken Golf eller Corolla med i diskussionen.

Prisbilden är ganska tät, från styvt 160 000 kronor och uppåt.

De flesta kombibilar i mellanklassen kostar mellan 175 000 och 190 000 kronor. För dessa pengar får man en 1,8-litersmotor, viss basutrustning som centrallås och enklare luftkonditionering och bra säkerhet i form av låsningsfria bromsar och krockkuddar.

Billigast i klassen är Opel Vectra kombi (166 900), men det är inte vårt val. Trist medelbil med tvivelaktig säkerhet och dåligt rostskydd.

Volvo V40 med 1,6-litersmotor, Toyota Avensis med 1,8-litersdito kostar drygt 170 000 kronor, liksom Mazda 626 Kombi. Avensis är att föredra. Volvo V40 lär knappast leva mer än något år ytterligare.

Rea på Xantia

Obetydligt dyrare är nya Renault Laguna (178 700) med ny skojig teknik, bra säkerhet, god komfort. Och ett bra servicenät (Volvo).

Nissan Primera Kombi (187 400) och Mazda 626 Kombi (176 400) är beprövade japaner som kan beskrivas som trista, flärdfria men hållbara.

VW Passat, slutligen, är dyr. Nästan 200 000 kronor med lilla 1,6-litersmotorn känns knappast budget på annat vis än att den saknar utrustning som måste köpas till...

Då tar vi hellre fina Subaru Legacy för några hundralappar mindre och får fyrhjulsdriften på köpet.

Eller sista exemplaren av utgående modellen Citroën Xantia som reas ut nu för - håll i er - runt 145 000 kronor!

Opel Astra Kombi

Rymlig och vägsäker – mycket bil för pengarna.

Citroën Xsara II 1,6 Break

Ett bra alternativ – mycket billig och bra utrymmen.

Thomas Berggren