”Utlänningarna kör mindre aggressivt”

Autobahn-polisen håller bildårarna i schack

MOTOR

I en av de grönvita polisbilarna på motorvägsringen runt Köln åker Helmut Menze och Stella Panczyk.

Det är de som får ta hand om kaoset vid olyckorna på autobahn - och förhoppningsvis hålla de värsta bildårarna i schack.

VÄGPOLISER Stella Panczyk och Helmut Menze kräver pengar på plats om du blir stoppad för fortkörning. Har du inte kontanter får du lämna något som pant.
Foto: SÖREN K BLOOM
VÄGPOLISER Stella Panczyk och Helmut Menze kräver pengar på plats om du blir stoppad för fortkörning. Har du inte kontanter får du lämna något som pant.

Deras erfarenhet av turisterna är bra.

– Utlänningarna kör lugnare och mindre aggressivt, säger de båda.

Och enligt dem orsakar också turisterna väldigt få olyckor.

– De flesta kommer från länder med lägre fartbegränsningar, därför kör de också i det lugnare tempo de är vana vid.

När Aftonbladet Bil åker med dem en försommardag är det väg A 3 som står på programmet. Det är den östra delen av motorvägsringen, en sträcka på tre fyra mil, och den hårdast trafikerade sträckan i hela Europa.

Här passerar dagligen över 200 000 fordon. Att jämföra med den ”överbelastade” Essingeleden i Stockholm, som dagligen trafikeras av 30 000 fordon.

Vägen här är trespårig och en viktig uppgift är att få bilisterna att ligga till höger.

– Många tror att högerspåret bara är till för lastbilar och husvagnar, men det är rent nys, Helmut Menze.

– Man ska alltid ligga så långt till höger som möjligt. Det är i de vänstra körfälten som de allvarliga olyckorna sker.

Han och Stella Panczyk ger också sina bästa råd för resan:

Måste ni stanna, notera de små blå skyltarna med siffror – ex 53,4 – som står var 200:e meter. Uppge den siffran när ni kallar på hjälp. Då vet polis och räddningstjänst exakt var ni befinner er.

Stannar du bilen på autobahn, sätt ut varningstriangel 150 meter bakom bilen och hoppa snabbt över räcket tills hjälp kommer. Autobahn är en livsfarlig plats att vistas på.

På med varningsblinkers vid ”stau”. Se också till att ha 50 meter till bilen framför, om det skulle komma någon bakifrån som inte hinner stanna.

Läs mer om autobahn

Sören K Bloom (soren.bloom@aftonbladet.se)