Bältena sitter löst i ny Volvo

10 000 bilar återkallas

MOTOR

Volvo återkallar 10 000 bilar av modellerna S 80 och V 70.

Bultarna till bilbältesfästet har inte dragits åt ordentligt.

– Felet beror på den mänskliga faktorn vid monteringen, säger Claes Rydholm, press-talesman på Volvo personvagnar.

Bilbältena är inte ordentligt fastskruvade Volvo S 80:s bilbälten är felmonterade. Enligt Volvos presstalesman är det ingen risk för att bältena ska lossna, men deras skyddseffekt är nedsatt.
Foto: Anders Deros
Bilbältena är inte ordentligt fastskruvade Volvo S 80:s bilbälten är felmonterade. Enligt Volvos presstalesman är det ingen risk för att bältena ska lossna, men deras skyddseffekt är nedsatt.

Felet på bilarna upptäcktes vid efterkontroller i fabriken i Torslanda utanför Göteborg och avslöjas i det kommande numret av tidskriften Teknikens Värld.

Volvo upptäckte att bultarna i bältesfästet till ytterplatserna i baksätet var för löst åtdragna.

Felet skylls på den mänskliga faktorn vid monteringen.

För att inte riskera någonting har Volvo beslutat att återkalla 10 000 bilar av modellerna S 80 och V 70 för en kontroll. I Sverige berörs runt 3 200 Volvo-ägare.

– För att säkerställa att inga bilar åker omkring med felet så har vi tagit ett generöst spann över chassinummer, säger Claes Rydholm, presstalesman på Volvo personvagnar.

Alla bilarna har tillverkats i Torslanda under några veckor runt årsskiftet och Volvo håller nu på att skicka ut brev till kunderna.

– Vi ber dem komma in och få det här kollat. Det tar bara två minuter.

Finns det risk att bältet lossnar?

– Nej. Men bältet har inte samma skyddseffekt som det ska ha när bulten inte är ordentligt åtdragen.

Vägverket visste ingenting

Volvos misstag blev offentligt genom det amerikanska trafiksäkerhetsverket, som kräver att biltillverkarna genast meddelar beslutade återkallelser.

På Vägverket kände man i går kväll inte till Volvos återkallning.

– Jag tycker att man ska gå ut med öppna kort direkt. Vi lever i ett samhälle där man inte kan dölja saker längre, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Vägverket

Samtidigt ser han ett sundhetstecken i att biltillverkarna reagerar snabbt när fel upptäcks.

– Återkallningar blir allt vanligare och det ska inte bara tolkas negativt. Det byggs alltid bilar med defekter, men biltillverkarna vågar inte längre låta dem rulla omkring på vägarna som de gjorde tidigare.

”Försöker inte smyga”

Att Volvo skulle försökt mörka felet i Europa tillbakavisar Claes Rydholm.

– Det här är ingeting som vi försöker smyga med. Men det tjänar ingenting till att gå ut offentligt eftersom vi redan känner till alla ägarna.

Volvos kvalitets- problem

Andreas Fahlén