Höga bussar blåser av vägen

Vägverket kan införa körförbud vid kraftig vind

1 av 2 | Foto: sara ringström
sex skadades svårt Den svåra bussolyckan i Fjärdhundra, norr om Enköping, för drygt två år sedan blev startskottet för forskningen kring de höga bussarna.
MOTOR

Vägverket överväger att införa körförbud med höga bussar vid kraftig vind.

Detta sedan det visat sig att den svåra bussolyckan norr om Enköping för två år sedan troligen orsakats av blåst.

Bussförare har länge klagat på att dubbeldäckare och de populära högbyggda enplansbussarna är svårhanterliga när det blåser. Men det var inte förrän efter den allvarliga olyckan mellan Enköping och Sala i november 1998 som man började forska kring problemet.

Vid olyckstillfället var det kraftig byig vind, det snöade och vägbanan var frusen. Föraren hävdade att bussen tappade styrförmågan - och blåste av vägen.

När bussen hamnade i diket totalförstördes den dessutom av brand men de 63 passagerarna räddades mirakulöst.

Statens haverikommission ville veta mer om bussens vägegenskaper och beställde en vindtunnelkörning hos Flygtekniska försöksanstalten i Bromma.

- Vi byggde en buss i skala 1:10 och ställde in den i en åtta meter lång vindtunnel, berättar Per-Åke Torlund på FFA.

"Bussarna är felkonstruerade"

- Det visade sig att bussen fungerar som en flygplansvinge. Vinden träffar bussens sida, styrs över busstaket och bildar kraftiga virvlar på läsidan.

Det är virvlarna som både drar i bussen och lyfter den uppåt, alltså precis samma aerodynamik som lyfter ett flygplan.

Om bussen håller 90 km/tim och träffas av vinden snett framifrån kan den blåsa av vägen på torr asfalt just för att det blir för lite tyngd på framhjulen. Är det halt, däcken börjar bli slitna eller vägen lutar behövs det inte mycket för att blåsa i diket eller mot mötande bilar.

- Bussarna är felkonstruerade, de är för lätta fram, säger Kjell Beckman som är chef för Vägverkets fordonsavdelning. Det kan vara 6 ton på framaxeln och 18 på bakaxlarna. Hänger man på en skidbox längst bak blir det ännu värre.

Kjell Beckman är förvånad att det inte hänt fler olyckor.

- I kraftiga vindbyar och halka är det möjligt att vi måste införa körförbud, vid lättare vind eller om det är torrt på vägen kan det räcka med begränsad hastighet.

Överväger körförbud

Olycksbussen utanför Enköping var en ny Scania med kaross från tyska Neoplan. Lars Björk, teknisk chef på Scania Buss, säger att dubbeldäckarna är säkra men att det rådde extrema förhållanden vid olyckstillfället.

Jan Mannfeld vid Statens haverikommission säger:

- Tillverkarna är väl medvetna om problemen och det är inte omöjligt att dubbeldäckarna totalförbjuds i framtiden.

Haverikommissionens resultat blir klart inom ett par månader. Först då fattar Vägverket beslut om eventuellt körförbud.

Robert Collin