Varför leds trafiken in på den farligaste vägen?

MOTOR

Jag börjar tro att han som skyltar vägen mellan Göteborg och Stockholm har aktier i Skara sommarland, en faster som driver konditori i Alingsås, ungar som säljer jordgubbar i Finnerödja och ett gott öga till svampen i Örebro.

Varför leder han annars in trafiken på den absolut sämsta, långsammaste och farligaste vägen?

Nollvisionen handlar om att minska antalet svåra olyckor. Vägverkets trafiksäkerhetschef Claes Tingvall försöker få oss att välja säkra bilar och att använda bilbältet. Han är med och driver på bilindustrin att bygga ännu säkrare bilar. Och han påverkar sina kollegor på Vägverket att bygga säkra vägar.

E 4 från Stockholm till Jönköping är en av Sveriges absolut säkraste vägar och den längsta sammanhängande motorvägen.

En kort sträcka mellan Jönköping och Borås på riksväg 40 har klara brister och kallas ibland dödens väg. Men mellan Borås och Göteborg är det motorväg igen.

Den väg som Vägverket lurar in oss på är däremot ett lapptäcke av farliga vägsträckor, här och där garnerade med en motorvägssnutt som för att hålla bilisternas humör uppe.

Vägen går genom samhällen med rödljus, femtio- och sjuttibegränsningar, smala passager som leder till långa köer och desperata omkörningar och under årens lopp har bilisterna dessutom plågats av långa och sega vägbyggen.

Jag ringer upp Claes Tingvall och frågar om hans kolleger på verket försöker sabotera nollvisionen.

- Du, det är nog helt enkelt ingen som tänkt som ni förut men det är klart att bilarna ska gå den säkraste vägen. Det är ju självklart. Jag blir nästan lite sur att jag inte kom på det först!

Kanske har skyltningen varken med svågerpolitik eller nollvisionssabotage att göra, kanske handlar det om ren aningslöshet, eller slapphet. Göteborgarna är västsvenskar och västsvenskar reser genom Västsverige.

Det har dom alltid gjort.