Världsklass, Saab

Första testet av den nya 9-5:an - bara i Aftonbladet

1 av 4 | Foto: LASSE ALLARD
Plusös Aftonbladets Robert Collin öser beröm över nya Saab 9-5. Totalintrycket blir fyra plus för den nya bilen från Trollhättan.
MOTOR

Förändringarna på nya Saab 9-5 syns knappt, men under skalet sker desto mer.

Chassit förbättras så att 9-5 får suveräna köregenskaper.

Äntligen får Saab ett riktigt antisladdsystem.

En ny och urstark diesel ska locka köpare i Europa.

I dag provkör de svenska journalisterna bilen, men Aftonbladet har redan gjort ett exklusivt test - bilen får fyra plus.

Den första generationen 9-5 var ingen riktig Saab. Marknadsstrategerna hade bestämt sig för en bil "åt folket", trots att Saab alltid varit ett entusiastmärke med fina köregenskaper som viktigaste egenskap. 9-5 hade ett svampigt intetsägande chassi, lånat från mellanklassopeln Vectra.

När kombin kom 1998 styvnades chassit upp, men först med värstingen Aero fick bilen ett riktigt bra "Saab-chassi".

Testad i Trollhättan

När den moderniserade 9-5 börjar säljas i september har alla bilar ett chassi av samma typ som i Aero. Den förändringen är den absolut viktigaste för att Saab ska leva vidare som prestigemärke inom General Motors.

Aftonbladet gjorde ett exklusivt test i trakterna kring Trollhättan redan för ett par veckor sedan. En dags tuff körning på alla typer av vägar och extrema tester på ett flygfält visar att Saabs tekniker lyckats ge 9-5 köregenskaper av yppersta världsklass. Och det var definitivt viktigare än att lägga pengarna på kosmetiska förändringar. De synliga nyheterna är diskreta och allt är inte rätt.

Den kromade grillen som varit typisk för Saab tappar en del av blänket och blir lackad i bilens färg - paradoxalt nog i en tid när alla andra tillverkare ökar mängden krom.

Intelligenta krockkuddar

Dålig tajming. Strålkastarna får tidstypiskt klarglas i plast vilket gör att Saab tappar ytterligare ett kännetecken. Strålkastartorkarna som Saab uppfann och introducerade redan 1971 ersätts av högtryckstvätt. Att stötfångarna fått mjukare former gör däremot bilen gott.

Det som blivit bättre är krocksäkerheten med nya intelligenta krockkuddar, förbättrade bilbälten och mjukare islagsytor i huvudhöjd. Trots att krockgardin mot sidokrockar saknas kommer 9-5 att vara en av världens absolut säkraste bilar, kanske den allra säkraste.

Under huven är det i stort sett samma motorer som tidigare. Den stora nyheten är en helt ny diesel, en V6 i aluminium på 176 hästkrafter och imponerande 350 Newtonmeter, lika mycket vridmoment som Aero.

Dieseln är råstark redan i mellanregistret och 0-100 km/tim på 9,3 sekunder imponerar.

Motorn har utvecklats av GM-ägda Isuzu men anpassats till 9-5 av Saabs tekniker.

Värstingen Aero får 20 extra hästkrafter. Med 250 hk, 350 Newtonmeter och elektronik som ser till att framhjulen inte spinner loss accelererar den till 100 km/tim på 6,5 sekunder.

Men det är alltså det förfinade chassit och de lysande vägegenskaperna som jag blir mest imponerad av.

Nuvarande 9-5 kränger ganska kraftigt i kurvorna, en undanmanöver eller en tvär kurva avslutas ofta med fula slängar med bakvagnen och styrningen är inte alldeles exakt.

Den nya bilen uppför sig helt annorlunda. Krängningen är mycket mindre, slängarna bak är i stort sett borta och styrningen något för Volvo att lära sig av.

Jag körde mitt gamla älgtest på ett militärt flygfält intill Skara och bilen klarar provet alldeles lysande även med ESP urkopplat.

Samtidigt som köregenskaperna blivit världsklass har komforten blivit aningen, men bara aningen sämre.

Det är en stor bil

9-5 är en stor bil men känns liten och smidig även på de krokigaste vägar. Jag imponeras av hur Saabs chassitekniker lyckats förvandla den dragiga 9-5 från 1997 till en av de absolut bästa familjesportbilarna på marknaden. Aero är inspirerande att köra med sin utmärkta motor, den nya fina femstegade automatlådan och extremt säkra köregenskaper. Antisladdsystemet griper in då och då när jag går in i en kurva allt för brutalt, men ingreppet sker nästan omärkligt. Just så ska ett bra antisladdsystem fungera.

Aftonbladet testar Saab 9-5

Sluttorkat på de svenska bilarna

Hjultum - en fråga extrautrustning

Robert Collin