Första bilderna på Volvos nya kombi

Lilla V50 får teknik från Ford men blir ändå en riktig Volvo

MOTOR

De allra första spionbilderna på den nya Volvokombin har nu visats upp.

Bilen, som är lätt kamouflerad, är fotograferad på en testbana söder om Barcelona i Spanien.

Vår tecknare visar hur den färdiga bilen ser ut.

Tecknarens bild av V50 - utan övertejp-ade bakljus.
Tecknarens bild av V50 - utan övertejp-ade bakljus.

Aftonbladet avslöjade redan för ett år sedan alla modeller som ska avlösa nuvarande S40 och V40 med början nästa år. Men då fanns det inga foton, ingen spionfotograf hade lyckats knäcka Volvos hemlighetsmakeri.

Precis som vi skrev för ett år sedan blir bilen bredare och betydligt högre än idag. Det är för att skapa större innerutrymmen utan att göra bilen längre.

Den nya bilen, som ska heta V50, blir till och med ett par centimeter kortare än nuvarande V40.

Comeback för upprätt baklucka

Den Volvotypiska "skuld-ran" nedanför sidorutorna är kvar, men den lika karaktäristiska inböjda midjan är borta. Det gör bilen litet tamare, mindre iögonenfallande.

Den upprätta bakluckan som kanske är Volvos mest typiska signum men som saknades på V40 kommer däremot tillbaka.

Basmotor blir Volvos egen med fyra cylindrar, två liters cylindervolym och tillverkad i Skövde. Teknikerna har också lyckats pressa in Volvos femmor men inget beslut är fattat om produktion.

En diesel krävs för Europamarknaden. Den kommer från ett samarbete med franska Peugeot/

Citroën och får en ny typ av partikelfilter.

Världspremiär om knappt ett år

Fyradörrarsmodellen S40 premiärvisas på bilsalongen i Detroit första veckan i januari om knappt ett år. Detroit har blivit den plats där Volvo visat alla stora nyheter de senaste åren och anledningen är förstås den viktiga Amerikamarknaden.

V50 visas ett par månader senare, på bilsalongen i Genève i mars 2003.

Tung teknik från Fordkoncernen

Till en början såldes inte de små holländska Volvomodellerna i USA. De var helt enkelt för dåliga, men S40 och V40 säljs i USA sedan tre år och de nya bilarna som ska byggas i Volvofabriken i belgiska Gent kommer att lanseras stort i Amerika.

V50, som får sällskap av en fyradörrars S40, en fyrhjulsdriven V50 Cross Country, en C40 cabriolet och en liten V30, innehåller mycket tung teknik som delas med nästa generation Ford Focus och nästa Mazda 323.

Det betyder inte att Volvos kvalitet vattnas ur. Tvärtom har den nya modellserien förutsättningar att bli en "riktig" Volvo, vilket man inte kan säga om de bilar som byggts, och fortfarande byggs, i den gamla DAF-fabriken i Holland.

- men sedanmodellen S 40 får premiär först

Robert Collin, Bil och Trafik