Torkarna som får dig att se bra ut

Foto: LASSE ALLARD
MOTOR

Torkarblad kostar alltid mer än man tror.

Och håller, ja, hur länge?

Det är just det vi vill ta reda på.

Att byta torkarblad är nog ett av de enklaste knep som finns för att få tillbaka lite av nybilskänslan. Eftersom försämringen sker gradvis är det svårt att se slitaget, en av anledningarna till att svenska bilförare i genomsnitt kör tre (!) år med sina torkarblad.

Stor prisskillnad

Ute på hyllorna kan man hitta ”no name” torkarblad för femti spänn paret. Samtidigt kan ett par Bosch-blad med spoiler, till en större ruta, gå löst på en dryg femhundring.

Var ligger skillnaderna? Och hur är hållbarheten? Vi har samlat ihop de vanligaste märkena på den svenska marknaden och ska köra dem över vinterhalvåret.

Dimensionen är 530 mm, eller 21 tum. Sitter på Volvo 850 och S/V40, Saab 9-3 och 9000, BMW 3-serie 91-97, Audi A4 94-98, VW Golf 3/4 och Passat 88-97, Mazda 323 89-98, Toyota Camry, Skoda Octavia, med flera.

Samtliga torkarblad har hittills löst sin torkande uppgift utan några märkbara, inbördes skillnader. Detta oavsett hastighet och regnmängd.

Men vi väntar alltså med det slutliga omdömet tills de körts under vinterhalvåret.

Irriterande gnäll

Vad som däremot framstod som en tydlig skillnad var hur mycket ”buller” torkarbladen gav ifrån sig vid körning på torr eller lätt fuktig ruta.

Något som märks vid duggregn, då gnälliga torkare blir rätt irriterande.

Piaa utmärker sig genom att vara överlägset tystast. Men tyvärr är även priset i premiumklass.

t inte snålheten bedra visheten

Två torkartips