En STOR och STARK - om hon själv får välja

Allt fler kvinnor väljer en motorstarkare bil

Foto: Börje Thuresson
MOTOR

Det är en myt att kvinnor bara vill ha småbilar.

Att kvinnor köper småbilar har mer att göra med plånbokens storlek än att bilen ska vara lättparkerad.

Men nu visar statistik över nybilsförsäljningen att allt fler kvinnor väljer en större och motorstarkare bil.

Han kör till jobbet i den nya stora bilen. Ensam. Raka spåret.

Hon tar den gamla lillbilen. Fullproppad med ungar, matkassar och träningsväskor.

Mamma skjutsar en unge till skolan, nästa till dagis och tar kanske en sväng förbi hos mormor på hemvägen.

Så har verkligheten sett ut för tusentals kvinnor. Kvinnor vill ha småbilar har det hetat. Bilar som är söta och lättparkerade.

Att vi också vill ha gamla och rostiga bilar har kanske ingen sagt, men så har det varit. En undersökning som Bilprovningen gjorde 1988 visade att kvinnors bilar oftare blir underkända vid besiktningar. De har bland annat sämre bromsar.

Fler större bilar

Fortfarande är majoriteten av bilar som ägs av kvinnor små. Men de senaste åren har det börjat hända något med kvinnors bilval. Kvinnor som köper ny bil väljer gärna en stor och motorstark bil om de har råd och möjlighet. Förra året hamnade Volvo V70 på sjätte plats på listan över kvinnors mest köpta bilar och stadsjeepar och familjebussar har blivit populära kvinnobilar, speciellt i välbärgade storstadsområden.

– Äntligen, som jag har tjatat om att kvinnor behöver större och säkrare bilar, säger EvaMarie Törnström, ordförande i nätverket Kvinnor på väg och författare till boken ”Bli herre över bilen”.

– Värst var det på 90-talet, då körde kvinnor kring i riktiga skorvar trots att det är de som ofta skjutsar barn till dagis och aktiviteter. Nu börjar fler och fler inse att också kvinnor och barn behöver åka säkert – och miljövänligt, fortsätter hon.

– Vi ser att familjer oftare behöver två bilar i dag än tidigare. Kvinnor arbetar heltid och måste ha en bil för att hinna med allt som ska göras. Kvinnor har också en annan ekonomi idag, säger Anne-Grete Gundersen, som säljer Renault och Volvo i Upplands Väsby.

Säkerhet viktigast

– Min erfarenhet är att kvinnor ofta väljer en bil i mellanklassen. Renault Mégane är populär, fortsätter hon. Men det viktigaste kriteriet är att det är en säker bil. När kvinnor köper ny bil är det trygghet och säkerhet de vill ha.

Bilägandet i sig är ojämlikt i vårt land. Det är ofta mannen som står som ägare till familjens bil, även om både mannen och kvinnan brukar köra den.

Varför det är så är svårt att säga. Kanske tradition. Män köper tekniska prylar brukar det heta – men då skulle ju män också köpa tvättmaskiner och strykjärn mer än vad kvinnor gör.

Men kvinnors lägre lön och därmed sämre ekonomi har självklart betydelse. En ensamstående tvåbarnsmamma i låglöneyrke har ofta inte råd med bil hur mycket hon än skulle vilja.

Att kvinnor har äldre bilar och att de kör försiktigt avspeglas också i försäkringspremierna. Vi betalar lägre premier och skadorna på våra bilar kostar mindre att laga.

Lägre premier

– Det beror på en mängd faktorer, säger Anders Sandell som är produktchef på motor/privatmarknad hos Trygg-Hansa. Bilens ålder – det är dyrare att reparera nya bilar. Kvinnor kör generellt mindre och har en mindre bil. Dessutom orsakar kvinnor färre och mindre olyckor.

Eller rättare sagt, kvinnor har åtminstone tidigare orsakat färre olyckor. Forskning visar att speciellt unga kvinnor har börjat ta efter mäns körstil. De kör minst lika tufft och fort som män.

Forskarna kan också se att kvinnor under 25 inte tar lika allvarligt på fortkörningar som äldre kvinnor och att de tycker det är OK att ta risker på vägarna.

Tyvärr visar sig kvinnors förändrade körsätt också i olycksstatistiken. 1983 var 25 procent av bilförarna som var inblandade i allvarliga olyckor kvinnor. De senaste åren har andelen varit 31 procent. En del kan visserligen förklaras med att fler kvinnor kör bil i dag än 1983, men faktum kvarstår.

– Mycket handlar om attityder och vi ser att unga kvinnor har tagit efter ett mer manligt körsätt, säger trafikforskaren Sonja Forward.

– Men valet av bil spelar också roll. Om kvinnor nu i högre utsträckning börjar köpa större och motorstarkare bilar så ökar också deras möjligheter att köra fort.

– Har man en liten svag bil så går det inte att köra fort även om man vill, säger Sonja Forward.