Saabs största satsning hittills

- första officiella bilderna på nya 9-3 släpps i dag

Saab 9-3 SportSedan är en helt ny konstruktion men delar teknik med nya Opel Vectra. Ett nytt avancerat datasystem – Bluetooth – gör det möjligt att koppla ihop bärbara datorer med bilens datanät.
Foto: SAAB
Saab 9-3 SportSedan är en helt ny konstruktion men delar teknik med nya Opel Vectra. Ett nytt avancerat datasystem – Bluetooth – gör det möjligt att koppla ihop bärbara datorer med bilens datanät.
MOTOR

Här är de första officiella bilderna på nya sportiga Saab 9-3.

Den finns i fyra motoralternativ och fyra utföranden, med Aero som top of the line.

Saab 9-3 är inte ute hos handlarna förrän i slutet av augusti, men den som vill kan teckna sig för köp redan i dag.

Pris från 219 900 kronor upp till omkring 350 000 kronor för dyraste versionen.

Nya Saab 9-3 SportSedan – som Saab vill att den kallas – är betydligt större än nuvarande modellen och liknar storebror 9-5.

Samtliga motorer är helt nya och de gamla gjutjärnsmaskinerna har ersatts med aluminiummotorer. I grunden samma motorer som i nya Opel Vectra men Saab har anpassat motorerna med turbo och annan insprutning. Den minsta motorn 1.8t är på 150 hk. En turbodiesel finns också på programmet.

Här är motoralternativen:

1.8t, 150 hk.

2.0t, 175 hk.

2.0T, 210 hk

2.2 TiD (diesel), 125 hk.

Utrustningsalternativen är fyra och består av i tur och ordning Linear, Vector, Arc och Aero.

Aeromodellen med 210-hästarsmotorn får en mycket sportig interiör och chassit är sänkt ett par centimeter.

Nya Saab 9-3 erbjuds med flera nya växellådor. Dels en uppgraderad femväxlad manuell låda, dels en helt ny sexväxlad som konstruerats av Saab. Den adaptivs femväxlad lådan har Saab Sentronic för manuella växelval, antingen via växelväljaren eller via knappar på ratten.

Ett nytt avancerat datasystem – Bluetooth – gör det möjligt att koppla ihop bärbara datorer med bilens datanät.

Bland tillvalen finns en funktion som gör att rutor och soltak stängs automatiskt när bilen låses.

Saab 9-3 SportSedan är en helt ny konstruktion men delar teknik med nya Opel Vectra. Den gemensamma bottenplattan heter Epsilon och är mycket flexibel för att passa förutom Saab och Opel även modeller från amerikanska General Motors. Medan Vectras chassi avstämts för att komma till sin bästa rätt på raka, fina vägar har Saab anpassat sitt för aktiv körning på krokiga och vinterhala vägar.

Med nya Saab 9-3 SportSedan överger Saab den klassiska halvkombin. 9-3 Sport Sedan är som namnet antyder en fyra dörras sedanmodell, senare kommer både en riktig kombi och en cabriolet. Om två, tre år kommer också en fyrhjulsdriven stadsjeep med drag av konceptbilen 9-3X.

Saab räknar med att sälja drygt 80 000 exemplar per år av nya Saab 9-3 SportSedan.

Den 8-9 juli kommer världens motorjouralister till Stockholm för att provköra Saab Automobiles största satsning någonsin. Totalt uppgår produktionsinvesteringen till 4,5 miljarder kronor. Nästan lika mycket som en helt ny fabrik.

Nya Saab 9-3 SportSedan:

Tekniska data och prestanda

Sven-Anders Eriksson