Medvind för Saab - och nya körglada 9-3

MOTOR

Det blåser Saab-vindar just nu. Bilarna säljer bättre än någonsin, kvaliteten är i topp, kunderna är trogna och bäst av allt: en ny modell är på väg.

I går presenterade Saab de första officiella bilderna på nya 9-3.

Aftonbladet visade bilderna redan i slutet av april och kunde ”avslöja allt” om den nya mellanklassbilen.

Saab tillbaka på spåret

Det var inga överord.

För i den tiosidiga pressinformationen som Saab skickade ut i går är det egentligen bara priset som är nytt, 219 900 kronor för basmodellen 1,8 t. Det är närmare 40 000 kronor mer än för nya Opel Vectra som till stora delar är byggd med samma teknik.

Saab är en av världens minsta biltillverkare och lönsamheten är traditionellt dålig med förlust år efter år.

När General Motors köpte in sig i fabriken, först med 50 procent och sen ett par år tillbaka med 100 procent, tappade Saab fokus, som det heter numera.

Från att ha varit en olönsam tillverkare av lite udda bilar för lite speciella bilförare skulle Saab bli en lönsam tillverkare av alldeles vanliga bilar för alldeles vanliga människor.

Men det var fel strategi. För här i Europa hade ju General Motors redan Opel som tillverkade just sådana bilar.

Saab blev en bil för ingen i stället för en bil för alla.

Men nu är Saab tillbaka på spåret igen.

Nya Saab 9-3 delar visserligen all tung teknik med Opel Vectra, det är i grunden samma bottenplatta och samma motorer, men allting är anpassat så att Saab åter igen ska vara en bil som sätter föraren i centrum. I motsats till Opel Vectra som prioriterar familjen.

Påkostade detaljer

En annan skillnad som avspeglar sig i priset är att Saab rakt igenom använder mer påkostade material och lösningar.

Opel är och förblir en svenssonbil i mellanprisklassen medan Saab nu på allvar vill konkurrera med bilar som Audi, BMW och Mercedes. Och Volvo, förstås.

Under skalet är det de små detaljerna som skiljer Saab från Opel. Det är andra fjädrar, stötdämpare, krängningshämmare, bussningar och hjulvinklar, och styrservon är hydraulisk i stället för elektrisk, allt för att göra bilen körglad och säker på krokiga vägar.

Motorerna har fått turbo och annan insprutning.

Och interiören slutligen är stram och effektiv i motsats till Opels lite mer hemvävda stil.

Nog ser det bra ut för Saab och för Trollhättan, nu när företagsledningen fått GM:s godkännande att gå sin egen väg igen.

Den 8 juli är det dags för första provkörningen, samma dag börjar tillverkningen i Trollhättan och i augusti finns bilen i bilhallarna.

Men den som vill ha en 9-3 Aero med sänkt chassi och 210 hästkrafter får vänta till nyår.

Priset på värstingen blir 291 000 kronor.

Robert Collin