Här rullar en säker Volvo

XC 90 har ett unikt antivältsystem och ny krocksäkerhet

MOTOR

Nya Volvo XC 90 kan vara världens säkraste jeep.

Det hävdar i alla fall Volvo som gjort allt för att den inte ska välta, inte ska skada passagerarna om den trots allt välter och inte döda allt den kör på.

upp och ned På Volvos krocktestcenter i Göteborg prövas säkerheten på alla nya bilar, så även XC 90. Och den genomgår detta test med beröm godkänt. Taket skadades knappt och dörrarna förblev stängda under hela "rundturen".
Foto: ANDERS WEJROT
upp och ned På Volvos krocktestcenter i Göteborg prövas säkerheten på alla nya bilar, så även XC 90. Och den genomgår detta test med beröm godkänt. Taket skadades knappt och dörrarna förblev stängda under hela "rundturen".

Aftonbladet var med på Volvos krocktestcenter i Göteborg när den nya jeepen provocerades till en vältningsolycka.

- Varje ny Volvo måste vara säkrare än den förra, sa Volvochefen Hans-Olov Olsson inför ett tjugotal av världens biljournalister. Och XC 90 måste vara den säkraste bilen i sin klass.

När Volvo började konstruera jeepen 1998 dödades 11 000 personer i vältningsolyckor i USA, de flesta i terrängbilar som är lättvälta på grund av rank konstruktion med hög tyngdpunkt.

Lägre än konkurrenterna

XC 90 är 25 cm högre än Volvos vanliga kombi V 70 men tyngdpunkten är bara nio cm högre, det är betydligt lägre än de flesta konkurrenterna. Dessutom har den nya Volvon ett unikt elektroniskt antivältsystem.

Det är antisladdsystemet som kompletterats med en sensor som känner när bilen börjar luta för mycket.

Datorn i systemet räknar ut om bilen riskerar att välta och bromsar då ett eller flera hjul för att få bilen på rätt köl igen.

Skulle systemet misslyckas aktiveras det sofistikerade systemet för krocksäkerhet. Bältena på alla sju platser stramas åt och krockgardinerna löser ut och täcker sidorutorna framifrån och ända bak. Gardinerna är fullt uppblåsta redan innan bilen slår runt och förblir uppblåsta upp till sju sekunder, tillräckligt länge för att bilen ska hinna rulla tre varv.

Vid demonstrationen slungades jeepen i väg i 50 km/tim och rullade tre varv innan den blev liggande på sidan.

Extremt starkt stål

Taket hade knappt deformerats alls, tack vare extremt starkt borstål i takstolparna. Ingen dörr hade öppnats vid runtslagningen, men alla gick att öppna utan problem.

Och krockdockorna i bilen hade av allt att döma bara blivit lätt mörbultade. Precis som Volvo planerat.

När det gäller att inte krossa andra bilar och fotgängare ligger Volvo XC 90 också i framkant med en front som är synnerligen låg för att passa ihop med kofångaren på en vanlig personbil och huven är konstruerad så att fotgängare ska ha en chans att överleva om de blir påkörda.

Robert Collin