Alkolås-test för rattfulla i hela landet

MOTOR

Försöken med alkolås för rattfyllerister utvidgas till hela landet. Förare med körkort för lastbil och buss omfattas också.

I dag finns alkolås i 200 personbilar och 1000 bilar i yrkestrafik. Om ett år är den siffran fyrdubblad.

extra säkerhet Aftonbladets journalist Sven- Anders Eriksson testar ett alkolås.
Foto: Niclas HAMMARSTRÖM
extra säkerhet Aftonbladets journalist Sven- Anders Eriksson testar ett alkolås.

Den som döms för rattfylleri kan välja att för egna pengar installera ett alkolås i sin bil i stället för att lämna ifrån sig körkortet. Men bara i Västerbottens, Stockholms och Östergötlands län.

Förutom själva kostnaden, 40 000 kronor, är det hårda krav kopplade till alkolåset. Till exempel måste den som tre gånger försökt köra iväg berusad lämna försöket och körkortet.

I hela landet

Projektet inleddes i mars 1999. Erfarenheterna är så bra att de alltför stränga reglerna ses över. Verksamheten vidgas till hela landet nästa höst.

- 40 000 kronor kan låta dyrt. Men för den som måste kunna köra bil yrkesmässigt, i tjänsten eller privat är det litet pengar.

- Personligen tycker jag att staten borde vara med och betala, säger Bengt Allo, vd på företaget Alkolås.

I dag ska den dömde visa att han kan köra nykter och utan återfall i två år innan han slipper alkolåset. I fortsättningen ska något enstaka snedsprång kunna accepteras.

Försök i yrkestrafik

Alkolåsen har också blivit ett effektivt verktyg för åkerier som vill stoppa förare med alkoholproblem. Vägverket inledde för två år sedan ett försök med Dalabuss, Maserfrakt och Uppsala Taxi. Ytterligare ett stort antal åkerier har skaffat alkolås till sina bilar.

I dag kör cirka 17 000 personer rattfulla i Sverige varje dag. Siffran har ökat med 2 000 de senaste åren. Flera av dem kör i yrkestrafik.

De som döms för rattfylleri i dag får ingen behandling. Den som väljer alkolås förbinder sig att gå i behandling för att minska sitt alkoholberoende.

Så här fungerar alkolåset

Robert Collin