Läsarna tycker till om helljus på motorcyklar:

MOTOR

Tjena. Självklart ska man köra med helljus på dan på sin MC om man inte vill bli lemlästad av blinda pensionärer. Om det ärfint väder och solen skiner gör

jag det alltid. En polare och hans flickvän blev rammade av en gubbe som

inte såg sig for när han körde ut på en europaväg. Tycker att de incidenter

jag råkat ut för har minskat. Tycker inte att det är störande att mota MC med helljus, man behöver inte titta in i helljuset. Samma problem (om det ar ett problem, dagtid) finns när Svensson åker ut med husvagnen utan att ställa ner halvljuset.

Husvagnarna är värre eftersom de är bländande på kvällar och nätter också.

Det är bara låta bli att titta i helljuset och titta på vägen istället...

Kent Persson

Hej. Fokuseringen vad gäller trafiksäkert idag är felaktig. Helljus eller inte har ingen betydelse. Det är förarna av båda fordonen som orsakar problemen i trafiken inte hel eller halvljus på mc.

Har kört båda sorterna sedan -67 och upplevt försämringen av dom som är ute och åker idag. Till sist sluta se sänkt hastigheten som allenarådande lösning. Ställ krav på uppmärksamhet istället. Bikers är skickligare.

Lars Stieberth

Hur skulle det vara om de slutade smyga upp bakom en i HÖGA hastigheter. Motorcyklister klagar på att de inte får plats i trafiken. Jag anser att de får mycket väl plats. Vad jag inte tycker om är att de kommer upp bakom en i väldigt hög hastighet och lägger sig precis vid kofångaren. Jag ligger aldrig nära en motorcyklist, för jag vill kunna vara på min vakt om något händer så han inte hamnar under min bil. Jag tycker att de flesta motorcyklister utsätter sig själva för fara. Jag kör väldigt mycket på E6 och där kommer de blåsande i minst 150 km/tim.

De kanske ska tänka en gång till innan de ger sig på bilisterna. Det är inte alltid vårt fel....

En annan sak... Finns det ingen som kan upplysa cyklister om att de inte har samma rätt som gångare på övergångsställen. Bilister måste inte lämna företräde till cyklister, men måste däremot lämna företräde till Gångare.

Cyklisterna bara kastar sig ut över gatan.

Tack för ordet.

mvh malin

Hej! Läste din artikel om helljuskörning med motorcykel. Jag bor på Åland men kör en hel del i Sverige och Europa. Det är en klar skillnad på trafikmiljön i Sverige och på kontinenten, i Sverige ser bilisterna en mycket sämre. Jag kör därför alltid med helljus i Sverige och det hjälper avsevärt vill jag påstå, särskilt om man har lite bråttom och kör om mycket. Det är främst att titta i backspegeln som svenskar är dåliga på. En nackdel är ju förstås att man inte vet om mötande trafik blinkar med lysena p.g.a. det eller om det varnas för trafikkontroll... :-)

MVH Danne Sundman

Jag kör ofta med helljuset på och det kanske irriterar en del bilister men alternativet "att inte synas" väger tungt. Ett alternativ är helljus modulator som varierar intensiteten slumpmässigt - tror dock att även det är olagligt. Jag anser att man som mc förare är tvungen att ta till de åtgärder man kan för att inte bli överkörd vare sig de är lagliga eller ej.

Tommy Gyllenspetz

Hej Per, Här i USA ser man oftare och oftare mc med ett framljus som dagtid antingen går från helljus till halvljus och

tillbaka (typ långsamt blinkade) eller "on-off". Det ger en otrolig bättre "uppmärksamhetsfaktor" hos oss

bilister. Det ar samma som med blinkade röda baklampor for cyklister. Bra, men ack sa förbjudet i Sverige...

Per-Ola Selander

När jag körde mc, hade jag endast halvljus på, men när jag körde om eller observerade en bilist som ville ut på 'min' väg, signalerade jag med helljuset. Det blev lite jobbig i längden och risken fans ju att någon ändå missade min blinkning. Jag lever dock fortfarande och jag tror inte jag irriterade så många bilister, som om jag kört med helljuset på ständigt....

Lasse Bothen

Varför inte införa att mopedister endast skall ha gult ljus el. liknande. Då lär sig även trafikanterna att skilja på mc och moped. Annars tycker jag helljus är en JÄTTEBRA idé.

Med vänliga hälsningar Lisa Olsson

Hej! Nyligen hemkommen från en europasemester med bil där jag mött många MC med helljus måste jag svara att visst är det lite småirriterande, men inte direkt bländande. De flesta hade ett ljus fram och då gick det riktigt bra att möta dem. Just i Europa är det fasen så mycket värre med alla som kör utan halvljus – oavsett bil eller MC ser man dom förtvivlat mycket sämre. De MC som har mer än ett ljus fram är dock tyvärr bländande när de kör med helljus och man blir lätt sådär ”djurdum” och stirrar och svär över dom istället för att titta frammåt och runt sin egen bil. Summa sumarum tycker jag ett helljus kan vara OK, men har man flera ljus fram så får man baske mig vänta till kvällen. Vad man ska göra åt många bilisters fåniga beteende att titta in i ljuset bara för att man märker att MCn har helljus på vet jag dock inte!

Carl Magnus Olsson i Umeå

Hej. Din artikel om MC som inte syns så bra, har fått mig att fundera på en sak. Enligt uppgifter som jag läst (länge sedan) är svarta bilar procentuellt mest inblandade i olyckor. Röda lär vara minst inblandade i olyckor.

När det gäller MC kan färgen på förarens klädsel och cykelns färg kanske spela lika stor roll. Man blir fundersam då man ser alla svartklädda förare och svarta MC.

Detta är ett förslag till uppföljande artikel om MC-säkerhet. Jämför de regler som gäller "vägnära arbete". Om man arbetar inom 4 m från vägen (tror jag) måste man ha speciellt synliga kläder. När det gäller MC är de ofta helsvarta (fordon och förare) och kör upp till 90 km/t eller mer.

Med vänlig hälsning

Lennart Tynander, Värmland

Hej! Inte helljus, däremot tycker jag att man skulle reservera det "franska" gula halvljuset för motorcyklar för att skilja det från mopeder och eu-mopeder.

Hälsningar Dan Hyttfors

Hej! Läste din artikel om MC-förare som kör med helljus dagtid. Jag är en väldigt färsk MC-förare med endast 400 mil (1,5 månad) under bältet, och min trafikskollärare gav mig ett antal värdefulla tips när väl lappen var i hamn. Bland dessa tips var just att köra med helljus dagtid. Jag var tveksam till att blända mina medtrafikanter men började köra med helljus efter att ha fått ett otäckt möte med en bil som påbörjade en omkörning av en lastbil strax innan vi möttes.

Jag har hittills aldrig fått några särskilt negativa reaktioner från mina medtrafikanter (blinkande med helljusen eller motsvarande), och det är uppenbart att jag syns betydligt bättre i trafiken än när jag kör med halvljus. Bilar som ligger i omkörningsposition upptäcker mig numera på relativt långa avstånd och lägger sig och väntar tills jag passerat. Det starka ljuset har förmodligen även en viss psykologisk effekt - att bli bländad är obehagligt och gör att en eventuell omkörning känns mer riskfylld. Chansen är även mindre att man förväxlas med en moped eftersom ett helljus på MC är betydligt starkare än strålkastaren på en moped.

Trots allt gäller följande: måste jag välja mellan att bryta mot lagen och att riskera att bli kylarprydnad så är valet väldigt lätt.

Tack för att ni tar upp detta ämne!

mvh Theodor Storm

Hejsan! Jag har haft en idé om att man kör motorcyklar med gula lampor, och alla andra fordon med vanliga, vad tror du om det ?

Daniel Kjellander

Enligt en studie presenterad för åtskilliga år sedan kan ljuset försvåra avståndsbedömningen för mötande trafikanter. Dessutom är det om inte bländande så i varje fall irriterande.

Ingen bra idé alltså.

Hälsningar Lars J

Hejsan! Jag kör också till och från med helljus mitt på dagen. Den enda nackdelen är osäkerheten om mötande bilister blinkar för att man har helljus på, eller om det är laserkontroll framöver.

Hälsningar Honda Blackbird

Hejsan. Det du skrev i artikeln "Olagligt ? och trafiksäkert?" är inte helt fel. Om man nu kan uppmärksamma "oss" andra bilister på ett så enkelt sätt, så är det bara för alla andra att stå ut med helljus på MC. Visst kan det verka irriterande med helljus, men om sanningen ska fram så är det bara irriterande om man stirrar in i ljuset (i alla fall under dagtid).

Men det som kanske är viktigast är väl ändå att människor över lag måste få mer trafivett. Hur får man då detta? Kanske genom att införa ett prov, praktiskt samt teoretiskt, under återkommande perioder.

Varför ska bara "flygförare" (piloter) upprätthålla sina flygkunskaper varje år, borde inte alla som framför ett fordon utbilda sig. Om man nu ska ta detta med NOLLVISION...hur låter inte detta om man inte inför återkommande tester??

Nu svävade jag iväg ifrån det huvudsakliga ämnet. Men summan av krademumman.....ANVÄND helljus på mc.

Mvh Andreas

Hej Per! Jag läste din spalt om MC och helljus, och vad ska man säga? Min tanke om många bilister när jag är ute och kör motorcykel är att dom måste vara både blinda och döva, att då köra med helljus ger dem inte synen tillbaka, men jag syns bättre. Vad beträffar bristen på hörsel så är raka rör det bästa. Beträffande beteendet hos många bilister, vad göra åt det? En EPA traktor kanske, går inte så fort och är utrustad med varningstriangel.

Mvh Lasse Andersson

BRA ARTIKEL! Fortsätt så! Men frågan vore bättre lite tillspetsad: "Ska motorcyklar få köras med helljus på dagen för att synas bättre?"

- Ja, det stör inte: sparar det någons liv är det värt det!

- Nej, heljuset bländar även i dagsljus, hellre kör jag ihjäl en eller annan motorcycklist!

- Vet ej, jag har aldrig mött en mc med heljus på dagen, jag är nämligen blind!

Ge DET till läsarna! Kvotera mig gärna!

Kaj Björkman, Surahammar

Hej! Som motorcyklist (utan bilkörkort) anser jag att allt som kan förbättra bilisternas arrogans gentemot tvåhjulingarna är av godo. Kanske det är så att helljuset får dem att förstå att det inte är någon moped de ser? Kanske de inte hade sett mig alls annars? Hursomhelst, bara effekten blir att man blir säkrare så är det av godo, även om det innebär ökad irritation hos bilisterna.

MVH Peter Svedberg

Hej, Jag tycker att heljus på en mc även är bländande och störande mitt på dagen. Men det uppmärksammas mycket riktigt. Det behövs något för att minska bilisters redan dåliga uppmärksamhet i trafiken på bl.a. motorcyklar. Men vad?

Vad som inte alls syns är den hastighet som motorcykeln framförs med. I det fallet kanske bilister i omgivningen lätt misstar sig. På så sätt kan olyckan lätt hända och snabbt vara framme.

Kanske finns det någon undersökning som säger att mc-folket som kör lagligt inom hastighetsbegränsningarna, sällan hamnar i trafikolyckor? Kör man HD som inte inbjuder till de högre farterna och representerar en annan livsstil, så är olyckorna av annan typ. De hojarna både syns, hörs och känns... Billarm i omgivningen slås då och då lätt igång.

Inte skall väl helljus vara något " frikort" till att köra för fort?

Mvh, Leif Nyberg

Jag har kört motorcykel i några år och har testat med hel/halvljus på dagarna och också upptäckt skillnaden och det är märkbart hur bilister tar mer hänsyn om man kör med helljuset på.

Peter Jönsson

Jag tycker definitivt att alla MC ska få köra med helljus. Efter att själv ha kört MC tre säsonger och sedan sålt densamma pga alla livsfarliga medtrafikanter är det ingen tvekan - använd helljus! När jag såsom bilförare sedan 1966 med god självkännedom började köra MC, var det en chock att upptäcka att man plötsligt befinner sig i en annan trafikmiljö där alla gamla meriter och referensramar inte längre gäller! Inte bara en eller två eller tre gånger blev man utsatt för dessa livsfarliga medtrafikanter som bara körde rakt ut på huvudled från mindre korsande vägar. Även om de stannat vid stopptecken körde de ut mitt framför näsan på en. Detta händer så gott som aldrig när jag kör bil och vad är förklaringen?

Kanske tror man det är en moped som kommer, eller man ser inte objektet ifråga eller man vill dj-as ! Men tveklöst är detta fenomen återkommande för våra MC-förare och jag upphör aldrig förvånas över dessa olyckor.

Helljus på - en billig livförsäkring!

P-A. Thorstensson