Säkerheten i Mazda 626 kritiseras

Forskare varnar för dåliga svetsfogar

MOTOR

Tre människor har dött efter att Mazda 626 har fallit ihop som ett korthus vid krockar.

Forskarna varnar för dåliga svetsfogar i bilarna.

- Med små förändringar kunde de ha varit vid liv, säger professor Ulf Björnstig.

kollapsade När Mazdan blev påkörd av en annan bil kollapsade hela sidan då punktsvetsarna släppte. Bilens förare dog förmodligen omedelbart.
kollapsade När Mazdan blev påkörd av en annan bil kollapsade hela sidan då punktsvetsarna släppte. Bilens förare dog förmodligen omedelbart.

Olycksanalysgruppen vid Norrlands universitetssjukhus har hittat samband mellan två trafikolyckor som krävde tre människors liv.

Vid båda tillfällena har svetsfogarna som håller ihop bilen släppt vid kollisionen. I båda fallen var bilmodellen Mazda 626. Fogarnas styrka kan vara avgörande för krocksäkerheten.

- I och med att svetsfogarna inte höll så föll bilen ihop som ett korthus, säger Ulf Björnstig, chef för olycksanalysgruppen vid Norrlands universitetssjukhus.

Gruppen har tillsammans med Vägverket och trafikpolisen studerat dödsolyckor i Norrland sedan 1997.

Inte tillräckligt sega

Bristerna i svetsfogarna upptäcktes när man jämförde en krock mellan två personbilar 2001 och en älgkollision 1998.

- Den tekniska undersökningen har visat att punktsvetsarna inte varit genombrända och därför gett vika. Om fogarna ska ge den seghet som krävs ska de vara starkare än materialet. Det är avgörande för om man ska klara sig vid en krock, säger Ulf Björnstig som tidigare varit trafiksäkerhetsdirektör på Vägverket.

Åkte in i kupén

I början av februari 2001 förolyckades en 26-årig man när han vid en omkörning fick sladd och kanade över på motsatt körbana.

En mötande personbil med en hastighet av 60-70 kilometer i timmen körde rakt in i passagerarsidan på bilen - en Mazda 626 av årsmodell 1995. Föraren avled troligtvis omedelbart.

Svetsfogarna i bilens sida lossnade och den mötande bilen trängde in i hela kupén.

I de krocktester som görs av ansedda Euro-NCAP ska en bil klara en sidokrock i 50 kilometer i timmen - på förarsidan - utan att skada någon i bilen allvarligt.

Den andra dödsolyckan krävde två liv. Ett par i 55-årsåldern krockade 1998 med en älg - även de färdades i en Mazda 626.

Taket slets av

Bilens tak slets av helt och älgen hamnade inne i kupén. Även här har punktsvetsarna släppt, enligt olycksanalysgruppen.

- Att taket och stolparna hänger ihop är en förutsättning för att undvika allvarligare skador. Med bilar som är starka i det partiet är chanserna stora att man bara får lindrigare skador, säger Ulf Björnstig.

Andra bilar

Även om det vid dessa två olyckor var Mazdas bilmodell 626 som deformerades på ett anmärkningsvärt sätt utesluter inte olycksanalysgruppen att samma problem kan finnas hos fler biltyper.

- Vi har upptäckt problemet hos just Mazda 626 när vi studerat dödsolyckorna. Men det är möjligt att det finns fler bilar med samma problem, säger Ulf Björnstig.

Carl Hjelm