Lilla Audi A2 - sällsynt otörstig

Lilla lätta Audi A2 har låg bränsleförbrukning med hjälp av direktinsprutning.
Foto: Alrik Söderlind
Lilla lätta Audi A2 har låg bränsleförbrukning med hjälp av direktinsprutning.
MOTOR

Lilla Audi A2 är ett extremt lättviktsbygge i aluminium och en perfekt bas för nya bränslesnåla motorer. FSI är en bensinmotor med direktinsprutning, en teknik som sänker bränsleförbrukningen men också ökar mängden farliga avgaser.

Här i Europa har Volkswagenkoncernen kommit längst när det gäller att introducera och serietillverka ny bränslesnål teknik.

FSI, en förkortning av obegripliga fuel stratified injection. Principen är att bränsle och luft trycks in i cylindrarna var för sig. På det sättet kan bränsle/luftblandningen påverkas in i minsta detalj.

Direktinsprutning

I vanliga bensinmotorer blandas bränsle och luft utanför motorn och sprutas in färdigblandat genom insugningsrören.

Med den nya tekniken kan mängden luft i förhållande till bensin ökas rejält när motorn inte belastas. Det skulle kunna genomföras även med konventionell teknik men finessen med den nya tekniken är att man kan fylla cylindern med luft och sen trycka in en liten koncentrerad skvätt bensin alldeles intill tändstiftet i allra sista ögonblicket innan tändstiftets gnista tänder bränslet.

Problemet med direktinsprutningen är att insprutningstrycket är mycket högt, nästan som i en dieselmotor. Det leder till stora utsläpp av partiklar. Hur stora kan man inte svara på hos Volkswagen men vi lär få svaret när motorn inom kort ska testas hos Rototest.

Ett annat problem är höga halter av kväveoxider (som försurar jorden och skapar luftvägssjukdomar) när motorn körs magert. Överskottet av luft (syre) gör att katalysatorn inte kan omvandla kväveoxiden till ofarliga ämnen.

Funkar bäst i stan

Därför har Audi en kväveoxidfälla. När den är full efter cirka en minuts körning får motorn ett extra tillskott av bensin ett par sekunder för att förbränna den farliga kväveoxiden.

Och det fungerar, säger teknikern Stefan Dahlin på svenska Audi.

Vid mycket försiktig körning enligt EU-normen är förbrukningen 0,59 liter per mil. Det är bra med tanke på att motorn är på 110 hästkrafter.

Under den vecka Aftonbladet testade bilen låg förbrukningen mellan 0,65 och 0,69. Det beror på att förbrukningen ökar till mer normala nivåer så fort körningen inte är alldeles extra försiktig.

Störst förtjänst gör den som kör mycket i stan och som sällan trampar hårt på gasen.

Robert Collin