Superkombin är här om två år

Nya sjusitsiga Volvo V90 visas i januari

MOTOR

V90 blir, erfar Aftonbladet Bil, Volvos dragplåster på bilsalongen i Detroit i januari.

En jättekombi i lyxbilsklassen och helt i linje både med Volvos filosofi och med den nya sjusitsiga jättekombitrenden.

Den nya vågen tog fart förra året i Detroit när Daimler-Chrysler visade två bilar på samma koncept: Nästan färdiga Chrysler Pacifica och framtidsvisionen Mercedes GST.

Chrysler sa stolt att: Vi har pånyttfött den stora amerikanska limousinen.

Och som vanligt föder innovativa Chrysler en ny bilklass.

Allt är större

Här i Europa är det – också som vanligt – Renault som är först, deras Vel Satis (provkörd i Bil 29 juni 2002) är trendsetter här hemma.

Volvo baserar sitt koncept, än så länge handlar det bara om en showbil, på den stora bottenplatta som redan bär upp S80, S60, V70 och Cross90.

Vi känner igen den typiska Volvokombin, men allt är lite större. Högre, längre, tyngre, större motorer – och rejält mycket dyrare!

Detta är vad vi tror oss veta om den nya bilen. Axelavstånd som jeepen XC90 men karossen blir lite längre och lägre för att se mer elegant och smäcker ut.

Plats för sju personer i framåtvända säten.

Interiören blir extremt flexibel och i linje med Cross90 och konceptbilen ACC2 som Volvo visade på bilsalongen i Genève i våras.

De två bakstolarna kan fällas ner i golvet.

Mellansätet kan skjutas fram eller bak och stolen i mitten kan skjutas fram så att ett barn kommer riktigt nära mamma och pappa.

Yamaha-motor

Motorn i konceptbilen blir en helt ny 4-liters V8 som Volvo utvecklat i samarbete med Yamaha. Det har spekulerats i om Volvo skulle använda Jaguars V8:or, men de är för skrymmande och får inte plats.

Alternativ när bilen kommer i produktion, troligen 2004, blir Volvos raka sexa och den dieselmotor som Skövdefabriken just nu utvecklar ur sexan.

Robert Collin