Här är nya Saaben

Nya 9-2 blir i storlek som en Golf

MOTOR

En ny liten körglad Saab är på väg.

Saab utvecklar en tredje modellserie, mindre än nuvarande 9-3 och 9-5 och troligen med namnet 9-2. Bilen får halvkombikaross och delar tunga investeringar med andra fabrikat inom General Motors.

golfstorlek Nya Saab 9-2 blir liten, exklusiv och körglad. Karossen ser ut som en krympt 9-3X, konceptbilen som Saab visade i vintras, och karossen är av halvkombityp, som en "riktig Saab".Teckning: AFTONBLADET
golfstorlek Nya Saab 9-2 blir liten, exklusiv och körglad. Karossen ser ut som en krympt 9-3X, konceptbilen som Saab visade i vintras, och karossen är av halvkombityp, som en "riktig Saab".Teckning: AFTONBLADET

- Saab är inte vilken General Motors-bil som helst. Och det är inte vilken europeisk GM-bil som helst, utan en svensk kvalitetsbil.

Det säger Bob Lutz i en exklusiv intervju med Aftonbladet. Bob Lutz är legendarisk inom bilindustrin och anställdes förra året, 70 år gammal, som högste produktchef på General Motors i Detroit.

Senior i ledningen

Att en pensionär ska leda utvecklingen av nya modeller hos världens största biltillverkare kan verka paradoxalt, men Lutz är en gigant som fortfarande har blick för framtiden.

- Saab står för kvalitet och köregenskaper men kanske i allt för hög grad för udda formgivning. En Saab ska inte se alldaglig ut, men den ska inte heller stöta bort. Ett formspråk måste tala till fler än 125 000 personer (Saabs årsproduktion), säger han.

- För att Saab ska kunna göra vinst igen måste man sälja fler bilar, dessutom måste kommande modeller bli billigare att utveckla, säger Bob Lutz.

De två första Saabmodeller som utvecklades när GM tog över i början av 1990-talet har baserats på Opelkomponenter. 900/gamla 9-3 på pinsamt föråldrade chassidetaljer från Opel Ascona/Vectra och 9-5 på en 1990-tals Vectra. 900/9-3 blev varken körglad eller körsäker och 9-5 har arbetats om i Trollhättan ett otal gånger för att bli så bra som i dag.

Nya 9-3 däremot har utvecklats gemensamt av GM i USA, Opel och Saab men trots att utvecklingskostnaderna delats har Saab lagt in väl mycket egna lösningar i bilen, enligt Lutz.

Som en Golf

Nya 9-2 får form som en krympt 9-3X och blir i storlek som en Golf, eller snarare som nästa generation Opel Astra som den kommer att dela komponenter med.

Bilen blir högre än de större Saab-modellerna och blir en halvkombi, som en "riktig" Saab. Premiär cirka 2006 om alla kalkyler håller.

Robert Collin