Trabanten är inne igen

Nu rullar lyxversioner av den östtyska folkbilen på Berlins gator

MOTOR

När muren föll gjorde sig de flesta östtyskar snabbt av med sina omoderna Trabanter.

Men nu har den östtyska töntbilen gjort comeback – som limousine.

I Berlin köar turisterna för att åka på sightseeing i en Trabant.

Rico Heinzig driver företaget Trabant Safari i Berlin. I sin superlånga, specialbyggda Trabant-limousine kör han turister från hela världen på sightseeing genom de historiska kvarteren i den tyska huvudstaden.

- Folk minns Trabanten med viss nostalgi. För många var Trabanten en symbol för Östtyskland. Trabanten var Östtyskland, säger han.

De små östtyska folkbilarna från Trabant byggdes 1958-1991. De hade karosser av pappersarmerad plast och drevs av små knattriga tvåtaktsmotorer som spydde ut stora moln av avgaser. Väghållningen var lika usel som komforten.

Efter murens fall 1989 var det många som snabbt gjorde sig av med sina omoderna gamla Trabanter.

Men nu har de alltså börjat bli efterfrågade igen. I ny lyxig skepnad.

Förutom den röda limousinen har Rico Heinzig även en snitsig Trabant-cabriolet samt flera andra betydligt mindre glamourösa trotjänare. Totalt kan han ta upp till 25 passagerare samtidigt på sina Trabant-safaris.

Webb-tv: Världens längsta Trabant

Fredrik Rundkvist