Dieselskatten måste hållas hög

MOTOR

"Dieselavgaserna dödar närmare 2 000 personer varje år i Sverige. Det kan jämföras med de cirka 550 som dödas i trafikolyckor. Dessutom drabbas omkring 30 000 ungdomar av astma och halsinfektioner och vi har cirka 300 000 sjukdagar årligen för att vi andas in de mikroskopiskt små partiklarna i dieselavgaserna."

Så skrev jag i Aftonbladet för två och ett halvt år sedan.

Jag hade läst en rapport från FN:s världshälsoorganisation WHO om riskerna med dieselpartiklar i Frankrike, Österrike och Schweiz och räknat om siffrorna till svenska förhållanden.

Sänka skatterna

Sen dess har andelen dieselbilar på svenska vägar ökat och starka krafter inom bilindustrin jobbar stenhårt på att våra svenska dieselskatter ska sänkas till samma nivå som bensinbilarna.

Volvo som ju har fina dieselmotorer numera lobbar inom riksdag och regering för att sänka skatten och har redan lyckats prata omkull Vägverkets miljöavdelning.

Senast förra veckan uttalade sig Vägverkets miljödirektör om att de svenska dieselskatterna borde harmoniseras med Europa, tidigare i år presenterade samma miljöavdelning på Vägverket en hafsig och tendensiös utredning om dieselns fördelar.

Dieselmotorn har en enda fördel jämfört med bensinmotorn, den drar betydligt mindre bränsle och släpper därmed ut mindre koldioxid i avgaserna.

Därför är personbilar med dieselmotorer omtyckta i Europa som ju vill minska på växthusgaserna.

Leder till cancer

Men det finns flera direkt hälsovådliga nackdelar. En är försurande kväveoxidutsläpp, en annan de mikroskopiskt små partiklarna som leder till hjärt- och kärlsjukdomar och i ännu högre grad till cancer.

Vägverkets miljöavdelning hävdar precis som bilindustrin att problemet med partiklarna är löst. Men det är lögn.

Ett bra filter

En enda tillverkare, franska PSA med Peugeot och Citroën, har ett partikelfilter som fungerar tillfredställande men som visat sig inte fungera så bra ihop med vår svenska miljödiesel.

Ingen annan tillverkare har lyckats ta fram något som ens liknar ett fungerande partikelfilter för personbilsdieslar.

Tills partikelfrågan är löst måste dieselskatten behållas på sin nuvarande höga nivå om inte hälsoproblemen ska förvärras.

Eller gäller Nollvisionen inte dem som dödas av bilarnas avgaser?

Robert Collin